Investerar för minskat koldioxidavtryck
Ahlstrom-Munksjö investerar i ny teknik och konverterar sina befintliga pannor vid sina Mosinee- och Rhinelander-anläggningar i Wisconsin, USA, för att minska sina koldioxidutsläpp och avfall till deponi.
Investeringarna kommer att möjliggöra en minskning av koldioxidutsläpp med uppskattningsvis 20 procent och en minskning av deponiavfallet med mer än 10 procent i Mosinee. Projektet beräknas vara klart i slutet av andra kvartalet 2023.
Produktionsanläggningen i Rhinelander förväntas minska sina CO2-utsläpp med 14 procent och avfall till deponi med så mycket som över 50 procent. På anläggningen ska uppföras ett nytt energicenter med tillhörande byggnader vilket kommer att konsolidera och förenkla energidriften, vilket gör det möjligt att inrymma en framtida panna och en värmeåtervinningsånggenerator. Projektet kommer att påbörjas omedelbart och beräknas vara klart under tredje kvartalet 2023.
– Att kunna gå vidare med dessa nyckelprojekt utgör en viktig milstolpe i att ytterligare stärka vår verksamhet i USA, och göra Mosinee och Rhinelander till en starkare plattform för att stödja framtida tillväxt med vår kundbas, säger Dan Adrianzon, EVP, Technical Materials.
– Dessa investeringar kommer att göra det möjligt för oss att minska koldioxidutsläppen och förbättra vår operativa effektivitet, säger Thomaz Gruber, Vice President of Operations för fabrikerna i Wisconsin i USA.
År 2022 uppdaterade Ahlstrom-Munksjö sina hållbarhetsmål och engagerade sig i The Science Based Targets initiative (SBTi), ett globalt organ för utsläppsminskningsmål i linje med ny klimatvetenskap. SBTi presenterade en ny strategi för att uppmuntra företag att uppnå ett minimimål på 1,5°C.
– Ahlstrom-Munksjö har för avsikt att nå den banan med 38 procent absolut minskning till 2030 och strävar efter att nå nollutsläpp till 2050. Att minska utsläppen och deponiavfallet vid fabrikerna i Rhinelander och Mosinee är ett viktigt steg mot att uppnå företagets ambitiösa hållbarhetsmått och mål, säger Robin Guillaud, EVP, Sustainability, Innovation & Marketing.