23948sdkhjf

Råvarupriset inte största utmaningen för gruvorna

För tolfte året i rad har KPMG tagit fram rapporten Global Mining Outlook. Rapporten fokuserar på vad som finns på agendan inom gruvindustrin. Rapporten visar att det inte längre är råvarupriset som den största utmaningen.

I årets Outlook rankas istället environmental, social and governance, ESG och nya regelverk som den största utmaningen. Över hälften av respondenterna  tror inte att marknaden har tillräcklig förståelse eller metoder för att mäta ESG och hållbarhet enhetligt, och många av gruvbolagen ser en tydlig utmaning i hur de ska rapportera sin progress inom ESG.

Efterfrågan på mineraler har ökat i takt med utfasningen av fossila bränslen och energiomställningen, vilket i sin tur ställer höga krav på gruvbolagens supply chain står det.

– Supply chain är fortsatt ett mycket tydligt fokus, inte minst efter två år av global pandemi som verkligen ställt sårbarheten i leverantörskedjorna på sin spets. Det återstår också att se vilka effekter som kommer att följa av den pågående ryska invasionen av Ukraina, säger Peter Lindström, partner och ansvarig för Industrial Markets på KPMG i Sverige i ett meddelande.

En åldrande arbetsstyrka inom gruvindustrin väntas enligt rapporten bli en utmaning samtidigt som behovet av, och konkurrensen om, nya kompetenser för att utveckla innovativ teknik ständigt ökar.

– Gruvindustrin, liksom de flesta sektorer, investerar just nu stort i sina medarbetare och sitt erbjudande. Men här kan också utmaningarna vara en attraktionskraft. Samtidigt som ny teknik och innovation kommer att krävas för att nå ESG-agendan bidrar också den positiva utvecklingen, medvetenheten och samhällsengagemanget till att locka talanger till bolagen, säger Peter Lindström i meddelandet.

Gruvbolagen ser mer positivt på framtida tillväxt jämfört med tidigare år. I årets studie svarar över 62 procent att de är optimistiska eller signifikant optimistiska. För att lyckas ser dock många bolag att de behöver ställa om sina operativa modeller med strategiska partnerskap.

– Vi ser ett tydligt fokus på nya, innovativa och hållbara lösningar hos våra kunder, vilket både driver samarbeten, förvärv och försörjningen av kritiska kompetenser, avslutar Peter Lindström meddelandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094