Essitys kvartalsrapport: ”Ser över våra flöden”
Omsättningen steg 0,4 procent till 34 976 miljoner kronor (34 850). Utfallet kan jämföras med Factsets analytikerkonsensus som låg på 36 165. Den organiska försäljningstillväxten var 2,1 procent (-4).
– Tillväxten var huvudsakligen driven av högre priser. Inom Health & Medical och Consumer Goods var volymerna högre medan volymerna var lägre i Professional Hygiene, främst till följd av lägre efterfrågan i Nordamerika, kommenterar vd Magnus Groth.
Ebita-resultatet uppgick till 4 718 miljoner kronor (4 523), med en ebita-marginal på 13,5 procent (13,0).
Det justerade ebita-resultatet uppgick till 4 706 miljoner kronor (4 880), väntat 4 834, med en justerad ebita-marginal på 13,5 procent (14,0).
Resultatet efter skatt från kvarvarande verksamhet blev 3 083 miljoner kronor (2 477), och per aktie 4,43 kronor (3,51).
Vad gäller påverkan från tullar är denna begränsad, enligt bolaget.
– Essity har försäljning i cirka 150 länder men vi bedömer att bolaget endast påverkas i begränsad omfattning av de förändrade handelstullarna. Vår produktion sker nära våra kunder och konsumenter med cirka 70 produktionsanläggningar världen över. För den del av vår verksamhet som ändå påverkas ser vi över våra flöden och arbetar aktivt med att optimera vår produktions- och leverantörskedja, säger Groth.
Essity, Mkr | Q1-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2024 | Förändring |
---|---|---|---|---|---|
Nettoomsättning | 34 976 | 36 165 | -3,3% | 34 850 | 0,4% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 2,1 | -4 | |||
Ebita | 4 718 | 4 523 | 4,3% | ||
Ebita-marginal | 13,5% | 13,0% | |||
Justerat ebita | 4 706 | 4 834 | -2,6% | 4 880 | -3,6% |
Justerad ebita-marginal | 13,5% | 13,4% | 14,0% | ||
Nettoresultat | 3 083 | 2 477 | 24,5% | ||
Resultat per aktie, kronor | 4,43 | 3,51 | 26,2% |
Konsensusdata från Factset