Ytskyddsdagarna: LKAB:s korrosionssituation - en mörk verklighet
Nils-Erik Strömbäck har en lång erfarenhet av underhåll. Trots sin långa erfarenhet poängterar han att det är lätt att bli hemmablind.
– Som det ser ut nu arbetar vi med korrosion på ett sätt där vi släcker bränder. Det är inte där man vill stå, säger han.
Det är allitfrån balkfötter till maskiner som är drabbade av korrosion. Stålet mår inte bra och korrosionen påverkar både process- och produktionssäkerheten. En vanlig orsak till korrosion hos LKAB är processvattenläckage.
– Våra processer är allt annat än täta. Det är ett av de stora problem, säger Nils-Erik Strömbäck.
Ett annat problem är rengöring genom spolning med saltvatten.
– Vad är värst, låta smutshögar ligga kvar eller spola med saltvatten? Vi anser att det är bättre att få bort smutsen.
Smutsansamlingar binder fukt, vilket kan leda till spaltkorrosion och galvanisk korrosion på grund av magnetiten.
Vad är utmaningarna?
– Det finns bristande rostskyddsmålningskunskap hos beställare, inköpare, konstruktörer, målare och byggledare. Bara för att ett företag erbjuder rostskyddsmålning är det inte säkert att de behärskar det. Det är ett svårt problem, säger Nils-Erik Strömbäck.
Ytterligare utmaningar är missbedömning av korrosionsmiljöerna, inget strukturerat underhåll av rostskyddsmålade stålkonstruktioner och ingen verifiering av målningsentreprenörens kompetens. Det finns många utmaningar, men det finns lösning på problemet också.
Och hur ser lösningen ut?
– Jag har gjort alla de misstag jag har nämnt - det är ingens fel. Vi behöver ha en kvalitetskontroll för rostskyddsmålning. Vi har vidtagit flera åtgärder, säger Nils-Erik Strömbäck.
Åtgärder för att förbättra LKAB:s situation:
|