23948sdkhjf

Ellastbilar hos LKAB

Ett samarbete mellan Scania och LKAB innebär nu test av två helelektriska lastbilar i LKAB:s gruva i Malmberget.

Scania och LKAB är båda verksamma inom industrier som just nu genomgår stora förändringar för att uppnå ökad hållbarhet. Dessa två industriföretag arbetar nu tillsammans för att göra elektriska fordon till en del av verksamheten i LKAB:s gruvor. 

– De elektriska lastbilarna är en del av ambitionen att sätta en ny standard för hållbar gruvbrytning, där vi använder fossilfritt hela vägen. Vi byter ut vår dieseldrivna fordonsflotta, och när vi provar kapaciteten från batteridrivna elfordon, fattar vi beslut med hänsyn till att valet av lastbilar inte bara ska bidra till högre produktivitet utan, mest av allt, till en mer hållbar gruva och en säkrare arbetsmiljö, säger Peter Gustavsson, projektledare vid LKAB i ett meddelande.

Det första fordonet är en Scania Heavy Tipper som har en total vikt, inklusive last, om 49 ton och kommer transportera restavfall. Den andra lastbilen är utrustad med en kran, som passar ändamålet att frakta borrstål till borr-riggar under markytan. Den senare kommer att laddas vid depån, men mobil laddning vid olika platser är också möjlighet för att öka flexibiliteten. Fordonen förväntas tas i bruk vid LKAB under 2022.

– Vi fortsätter att arbeta med kunder som vill prova innovativa lösningar tillsammans med oss. För Scania är det väldigt värdefullt att kunna testa elektriska fordon i den extrema miljö vi hittar i riktiga kunders gruvverksamhet. Dessutom är Scania Heavy Tipper den första i sitt slag i denna industri och ytterligare ett riktigt stort kliv på vägen mot hållbara transportlösningar inom alla applikationer, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility, Scania.

– Det sätt som Scania är en del av vår förändringsprocess är värdefull eftersom det ger oss möjligheten att utvärdera deras batteridrivna fordon. Tillsammans hoppas vi kunna utveckla och bygga fossilfria fordon som är lika produktiva, eller ännu bättre än de vi har idag, sammanfattar Gustavsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094