Styrkebesked från Rottneros - men el-marknaden oroar
Det blev ett starkt resultat från Rottneros under tredje kvartalet, mycket drivet av den fortsatta starka massamarknaden, detta trotts att produktionen hölls tillbaka av de årliga underhållsstoppen i bruken.
Rörelseresultatat (ebit) för tredje kvartalet landade på 101 (4) miljoner, vilket är ett lyft motsvarande drygt 2.400 procent. En stark massamarknad var främsta orsaken till resultatförbättringen. Även lägre rörliga kostnader bidrog positivt. Nettoomsättningen växte med 12 procent trots att leveranserna minskade med 13 procent. De högre priserna var den främsta förklaringen. Jämförelsen mot samma kvartal ifjol påverkas av att Rottneros och Vallvik då genomförde sina underhållsstopp under Q2 respektive Q4. Råvaruflödena fortsätter att vara gynnsamma med stabila priser.
I sin rapport bedömer bolaget att massamarknaden fortsätter att vara stark.
- Efterfrågan för en av våra viktigaste produkter, oblekt sulfatmassa (UKP), har stigit med 26 procent under perioden januari-augusti, något vi ser som ett styrketecken, kommenterar Lennart Eberleh, vd och koncernchef.
I rapporten avslöjas också att Rottneros Packaging har signerat en avsiktsförklaring med Arctic Paper om ett 50/50 samriskbolag i Polen där bolaget satsar vidare på formpressade fibertråg.
-Anläggningen kommer att innebära ett rejält kapacitetstillskott för att möta den enorma efterfrågan som finns på marknaden, kommenterar Lennart Eberleh.
I samband med underhållsstoppet i Rottneros Bruk i september genomfördes en investering om 40 miljoner i biopannan för att höja tillgängligheten och minimera behovet av fossila bränslen för torkningen av massan.
-Detta är ett led i ambitionen att kontinuerligt minska miljöpåverkan med en bra energimix och att nå en helt fossilfri produktion till 2030. Dessutom kan kostnaderna sänkas, menar Lennart Eberleh.
I rapporten beskrivs även elmarknaden som ett orosmoln, där de höga priserna under sommaren accelererade under september.
-Våra elsäkringar fungerar mycket väl för att neutralisera resultateffekterna, men spot-priset som vi köper till för produktionen har skjutit iväg och vi var tvungna att ta produktionsstopp på sliplinjen under september. Sammanlagt var det cirka åtta dygn under kvartalet. Även i oktober har vi haft vissa fortsatta produktionsbegränsningar för sliplinjen. Kundernas förtroende för oss kan skadas om vi inte uppfattas som en stabil leverantör, skriver Lennart Eberleh.