Industrins svar på kompetensbristen
Det visar en ny undersökning från fackförbundet Unionen.
– Många företag skriker nu efter personal, men hittar den inte. I det här akuta läget måste företagen bli bättre på att lyfta vidare de anställda. De behöver också se till att inte köra slut medarbetarna och förvärra situationen, säger Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen.
Enligt undersökningen är det brister på material och komponenter som just nu är det främsta hindret för företagens expansion, tätt följd av problem med att hitta rätt kompetens.
För att lösa kompetensbristen låter företagen befintlig personal jobba övertid eller så hyr man in medarbetare.
– Förutom att företagen behöver göra mer måste även regeringen lägga större fokus på frågan. Det behövs fler arbetsmarknadsutbildningar riktade till tjänstemän och som jackar i företagens behov. Regeringen behöver snabbt reformera hur resurserna till högskolan fördelas, så att inte de yrkesverksamma missgynnas som idag. Det är bara med hjälp av dem som vi kan lösa kompetensbristen, säger Katarina Lundahl och avslutar:
– Ett helt nytt omställningssystem är nu på väg att komma på plats. Det ger fler möjlighet till kompetensutveckling, men då måste det också finnas ett relevant utbildningsutbud.
Så här hanterar företag inom industrin kompetensbrist enligt undersökningen:
Övertid för befintlig personal: 85 procent
Inhyrning av bemanning/konsulter: 69 procent
Outsourcing: 31 procent
Kompetensutveckling av befintlig personal: 23 procent
Undersökningen genomfördes den 7 till 13 september i Unionens Snabbpanel, vilken består av 427 förtroendevalda inom det privata näringslivet. Deltagarfrekvensen var 48 procent. Svaren i enkäten kommer från klubbar verksamma på företag med sammanlagt cirka 230 000 anställda i Sverige.