Samarbete ska ge digital tvilling i gruvan
Blekinge Tekniska Högskola, BTH, och Volvo Construction Equipment (CE) ska tillsammans arbeta för att minska utsläppen och för att minska antalet olycksfall i gruvindustrin. Det ska ske genom användandet av autonoma system och helt elektriska maskiner. Till sin hjälp används digitala tvillingar för att simulera olika effekter – en modell som forskarna vid BTH tagit fram.
BTH har sedan flera år tillbaka forskning inom produktutveckling och speciellt fokuserar forskarna på hur man kan använda digitala modeller för att simulera olika effekter. Det gör att företagen tidigt kan förutspå hur en tänkt produktlösning beter sig. Nu ska detta arbetssätt användas inom gruvindustrin för att dels minska utsläppen, dels minska antalet olycksfall genom ett samarbete med Volvo CE och en digital tvilling.
– Volvo CE arbetar intensivt med att realisera fullt ut elektrifierade autonoma lösningar för att minska utsläpp, öka arbetstagarnas säkerhet och skapa värde för kunderna genom att sänka driftskostnaderna. Detta projekt kommer genom framtagandet av en digital tvilling, underlätta modellering, beslut och kvantifiering av, både direkta och indirekta, ekonomiska och miljömässiga styrkor, svagheter, hot och möjligheter. Vi vill med detta projekt bidra till ökat värdeskapande och förbättrad miljöprestanda för våra kunder och samhället i stort, säger Andreas Hjertström, Advanced Engineering, Research Strategy Manager, Volvo Construction Equipment.
De första stegen mot implementeringen av helt autonoma system i gruvindustri har genomförts genom att lägga till automatisering ovanpå befintlig maskinarkitektur och styrsystem.
Tillverkare av entreprenadmaskiner har utvecklat helt autonoma och helt elektriska maskiner. Dessa kommer att minska luftföroreningarna, öka arbetstagarnas säkerhet och minska kostnaderna för verksamheten. Medan möjligheten att köra helt elektriskt och autonomt med en maskin är realiserbart, finns det enligt Blekinge Tekniska högskola fortfarande en låg förståelse för konsekvenserna av att skala upp denna innovation till ett nätverk av maskiner och ett stort samarbetssystem, särskilt när det gäller den omgivande infrastrukturen.
Det Vinnova-stödda projektet som nu startar utnyttjar de befintliga modellerna, simuleringsmiljön och nätverket av intressenter som utvecklats av forskarna på BTH och tar ett steg längre mot kvantifiering av fördelarna och riskerna med övergången till autonomi och elektromobilitet.