Ovako återanställer efter varslet
I augusti la stålbolaget Ovako ett varsel på 120 personer, vilket efter förhandlingarna resulterade i att 77 personer i Hofors och 30 i Hällefors fick lämna bolaget. Nu kommer bolaget däremot med positiva besked – efterfrågan har ökat igen och nu ska 50 personer anställas till fabrikerna.
Det var under fjärde kvartalet 2020 som cirka 30 personer i Hällefors och 77 personer i Hofors fick lämna sina jobb på Ovako efter ett varsel. Anledningen var att efterfrågan börjat vika sig som en följd av coronapandemin och i samband med varslet drogs även produktionen ner från fyrskift till treskift.
Nu har företaget börjat se en vändning igen där efterfrågan kommit tillbaka och för att möta detta har fabrikerna börjat köra på plusskift, vilket innebär att de anställda får jobba extra mycket under en viss period.
– Vi kommer att köra extra både nu i februari och mars och det gäller både för Hofors och Hällefors, säger Rickard Qvarfort, affärsområdeschef för Hofors, till Metal Supply.
Eftersom plussystemet enbart är skapat för kortare perioder, och det kan vara jobbigt för de anställda att behöva jobba ett extraskift, så har bolaget nu däremot bestämt att ett extraskift ska införas i Hofors. Fabriken kommer alltså att gå tillbaka till fyrskift.
– Vi har funderat på vart efterfrågan kommer att utvecklas och det vi kom fram till var att vi ska skifta upp på ett antal ställen i flödet, men inte på alla. I Hällefors har beslutet tagits att gå upp i kapacitet med ungefär 10 procent, och i Hofors ska vi gå upp till fyrskift, berättar Rickard och fortsätter:
– Det här gör att vi i Hofors och Hällefors kommer att anställa ett 50-tal personer med tidsbegränsade anställningar, ungefär fram till sommaren. Dessa förhandlingar har precis startat och av dessa 50 är det ungefär 15 i Hällefors och 35 i Hofors. Vi är alltså inte riktigt tillbaka på den efterfrågan som vi hade innan coronan, men det är ju positiva signaler på marknaden och det är ju såklart väldigt roligt.
Anledningen till att anställningarna kommer vara tidsbegränsade beror på att marknaden, trots en ökad efterfrågan just nu, fortfarande är svår att förutspå.
– Det är väldigt svårt för oss att veta hur det kommer att se ut i höst. Nu är det fordonsindustrin som drar mycket, men det är ju alltid svårt att bedöma var den underliggande efterfrågan finns och vart det handlar om att kunderna behöver fylla på sina lager, säger Rickard.
I Hällefors håller bolaget på att bemanna upp i skrivande stund, och i Hofors ska det fjärde skiftet införas under april.