Ny partner i batteriproduktionen
I Luleå ska Sveriges nya produktionsanläggning för batterianoder byggas, och i Vittangi i Kiruna kommun ska gruvbrytning av grafit startas i samma projekt. Än så länge är projektet i utvecklingsfasen, och nu kommer nya uppgifter om att ABB ska vara med och utveckla projektet.
Som vi tidigare rapporterat håller Talga Group och LKAB på att utveckla en skalbar batterianodsproduktionsanläggning med integrerad grafitbrytning, ett projekt som ska drivas av 100 procent förnybar elektricitet och leverera anoder för gröna litiumjonbatterier. Nu kommer nya uppgifter kring anläggningen som ska producera 19 000 ton per år på Hertsöfältet i Luleå, från och med 2023.
De nya uppgifterna handlar om ett nytt samförståndsavtal där Talga undertecknat ett avtal tillsammans med ABB om att de båda bolagen ska arbeta tillsammans med utvecklingsarbetet. Enligt avtalet ska ABB bidra med sina kunskaper inom industriell automation och elektrifiering, och därigenom koordinera produktions- och processlösningar från gruva till färdig batterianod.
– ABB ligger i framkant inom industriell automatisering och elektrifiering, och vi är mycket glada över att få deras stöd när vi fortsätter att genomföra vår plan att bygga en av Europas största litiumjonbatteriproduktionsanläggningar, säger Mark Thompson, vd på Talga Group.
Björn Jonsson, chef för ABB:s division processindustrier i Norra Europa, tillägger:
– Det här är ytterligare en milstolpe för oss och våra kunder i vårt mål för mer hållbara verksamheter och ett fossilbränslefritt samhälle. Att stödja utvecklingen av Talgas anodprojekt i Vittangi ger oss en extra möjlighet att visa ABB:s ställning inom industriell automatisering och smart elektrifiering, säger han.
När det nya projektet är klart förväntas cirka 70 personer vara anställda vid fabriken och ytterligare 50 vid gruva och kross i Vittangi. Cen Rolfsson, svensk presskontakt på Talga, berättar äveni en intervju med oss att den absoluta merparten blir nyanställningar.
För att bolaget ska få börja med sin verksamhet krävs dock ett tillstånd, och det väntar bolaget fortfarande på.
– Vi är försiktigt oroade att tillståndsprocesserna ska dra ut på tiden. Vi vet att myndigheterna har mycket att stå i och en stor backlog, men vi hoppas att man vidtar åtgärder för att säkra framdriften av tillståndsprocesserna. Vi behövs för att klara elektrifieringen av transporter i Europa och det är glädjande att ett helt hållbart industrikluster växer fram i norra Sverige, avslutar Cen.