Bolidens smarta batterilager i drift
Vattenfall har börjat leverera smarta tjänster till ett batterilager på Bolidens anläggning i Landskrona. Det möjliggör för kunden att lagra el när priset är lägre för att sedan kunna användas efter eget behov utan att själva industriprocessen störs.
– Vi ser att våra elintensiva kunder vill hitta innovativa lösningar för att få ner sina kostnader och samtidigt säkra driften. Genom att vara en del av detta forskningsprojekt kan vi samtidigt erbjuda Power-as-a-Service, en lösning där vi tar helhetsansvar för batterilagret, säger Kajsa Roxbergh, affärsutvecklare och projektledare på Vattenfall network solutions.
Batteriet har under våren levererats till Bolidens blyåtervinningsanläggning Bergsöe i Landskrona. Efter utveckling och installationer har batteriet kopplats in och kan nu bistå med smarta flexibilitetstjänster. Det är en del av ett tvåårigt forskningsprojekt mellan Vattenfall, Boliden och Landskrona energi med stöd av Energimyndigheten som pågår fram till våren 2022.
Under den första perioden kommer tjänsten prisoptimering för kund att köras vilket innebär lägre kostnader för kunden. Det vill säga ett sätt att kunna lagra energi när priset är lägre för att sen kunna använda den när behovet är som störst.
Senare i projektet kommer även flexibla elnätstjänster som nätstabilitet - frekvensreglering eller effektförstärkning att ingå. Här kan den el som lagrats i batteriet ge stöd till elnätet när behovet är som störst. Det smarta batteriet kommer då att välja den tjänst som är mest lönsam för stunden. Systemet som hanterar prognoser och den smarta styrningen utvecklas av Vattenfall.
– Energilagring med hjälp av batterier är en av flera innovativa lösningar vi utvecklar för att ge våra kunder möjlighet att ställa om till en fossilfri verksamhet, säger Monica Löf projektledare på Vattenfall R&D.
Elmarknaden erbjuder i dagsläget flera möjligheter för kunden att aktivt delta med flexibilitet och med ett batterilager ges även möjligheter att skapa flexibilitet utan att själva industriprocessen störs. Genom detta forskningsprojekt skapas alltså möjligheter till smartare lösningar samtidigt som det visar på hur energilagring hos en större industrikund kan genomföras rent praktiskt.
– Energiomställningen kräver delaktighet, säger Mats Gustavsson, energidirektör på Boliden.
Han bedömer att batterier kommer att bli en viktig del i arbetet mot elektrifiering och energieffektivisering av deras verksamhet.
Att tillverka batterier kräver dock tillgång till flera olika metaller, där utvinning samt återvinning av flera av dessa metaller tillhör Bolidens kärnverksamhet.
Fakta:
- Batteriet har en effekt på 500 kilowatt och lagringskapacitet på 1 megawattimme, vilket motsvarar 24 elbilsbatterier av samma typ som finns i elbilen BMW i3.
- Boliden Mineral driver anläggningen i Bergsöe som är ett smältverk för återvinning av bly från uttjänta bilbatterier.
- Landskrona Energi äger och driver det lokala elnätet i Landskrona. Vid begränsningar i nätet på grund av tillfälligt hög förbrukning, så kallade effekttoppar, kan batteriet stötta det regionala och lokala elnätet.
- Projektets kostnad ligger på 7,4 miljoner kronor och delfinansieras av Energimyndigheten med 1,9 miljoner kronor.