23948sdkhjf

Brittiska stålarbetare rädda – kan svenskarna vara lugna?

Efter att Tata Steel gått ut med att de tänkt byta ut sina masugnar mot ljusbågsugnar känner sig många brittiska stålarbetare rädda för att förlora sitt jobb. Ett annat projekt som tänkt byta ut sina ugnar mot ljusbågsugnar är svenska Hybrit, men här ska det inte vara någon risk för uppsägningar.

Att brittiska stålarbetare är rädda för att förlora sina jobb rapporterar flera brittska medier, bland annat Steel Times International. Anledningen till rädsland är att Tata Steel gått ut med att de tänkt ersätta sina masugnar med ljusbågsugnar – en typ av elektriska ugnar.

– En övergång till elektriska ugnar kan leda till att tusentals stålarbetare förlorar sina jobb i Storbritannien. Vi har haft ett möte med Tata Steel och kommer att inleda ytterligare samtal med företaget för att få en förtydligande av vad detta verkligen betyder, säger British Steel Workers Association ledare i Storbritannien, Ross Murduch.

Även i Sverige finns det engagemang för att byta ut masugnar mot ljusbågsugnar. Hybrit, som är ett gemensamt projekt av SSAB, LKAB och Vattenfall, planerar att byta ut sina masugnar mot elektriska ljusbågsugnar. Enligt Martin Pei, teknisk direktör hos SSAB, behöver de svenska stålarbetarna däremot inte vara rädda för att bli av med sina jobb.

– Till skillnad från en del andra som byter ut sina masugnar avser vi inte att gå över helt till skrotbaserad stålframställning. Vi planerar att fortsätta tillverka stål från järnmalm, men fossilfritt, säger Martin i en intervju med oss.

Med den nya Hybrit-tekniken framställs järn (järnsvamp) från järnmalm, med fossilfritt framställd vätgas. Järnsvampen används sedan i ljusbågsugnen där den smälts samman med recirkulerat skrot till råstål. Tata Steels ljusbågsugnar däremot, kommer att vara helt skrotbaserade.

Detta innebär att vi utöver bygget av ljusbågsugnen även kommer bygga en direktreduktionsanläggning för att tillverka järnsvampen, med behov av kompetens och personal till båda processer. Vi ser också redan nu att det finns en efterfrågan på fossilfritt stål från våra kunder, vilket är det som på sikt tryggar jobb och tillväxt, fortsätter Martin.

Även Mia Widell, presschef på SSAB, håller med om att utbytet till ljusbågsugnar i Hybrit-projektet inte borde leda till några nedskärningar av stålarbetare.

– Vissa delar kommer ju att försvinna, till exempel koksverk, men vi kommer samtidigt ha andra delar som kommer behöva personal och kompetens. Exakt hur den vändningen kommer att ske vet vi inte ännu, men vår syn är att vi både kommer behöva vår personal, samt att det finns ett behov av att kompetensutveckla, berättar hon för oss.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109