Flygasksatsning har mycket stor klimatpotential
Frågan löd "Kan inte flygaskan användas som cementersättning och minska CO2-utsläpp den vägen också?" och vi förde den vidare till Ragn-Sells hållbarhetschef Pär Larshans. Han berättar att i och med att stora mängder släckt kalk används i rökgasreningen i förbränningsanläggningarna så är koldioxiden bortdriven ur restprodukten, som i och med detta blivit kalcinerad.
Tanken är alltså att restprodukterna efter att man i sin process Ash2Salt tagit vara på de värdefulla salterna, ska användas för att realisera CO2-besparingar i cement- och/eller betongindustri. Antingen kan detta användas som cementersättning vid betongtillverkning, eller användas direkt i cementugnar. I båda fallen minskar CO2-utsläppen markant jämfört med dagens teknik och klimatpotentialen bedöms som mycket stor.
Det förtjänar dock att påpekas att ett antal utvecklingssteg och vägval i utvecklingsarbetet återstår, så det kommer att dröja ett antal år innan detta blir realiserat.