Jernbros överlevnadsstrategi - erbjuder mer tjänster till fler
Det vore att ljuga att säga att industriserviceföretaget Jernbro inte har påverkats av Covid-19. Men företaget har valt en strategi där ett bredare utbud av tjänster till fler kundkategorier har tillgängliggjorts.
Det har gjort att antalet korttidspermitteringar har begränsats. Några varsel om uppsägningar planeras inte heller eftersom Jernbros industriella erfarenhet skulle vara svår att bygga upp igen.
– Jernbro har sedan tidigare en väl uppbyggd kompetens som dagligen bidrar till driftsäkerhet inom såväl industri som samhällskritisk infrastruktur. Vi vill fortsätta att bidra till att hålla igång Sverige, men på en bredare front än vanligt med tanke på omständigheterna, säger Mikael Jansson, vd på Jernbro Industrial Services.
Jernbro har cirka 900 medarbetare. De flesta är ingenjörer inom energi, underhåll, maskinsäkerhet och andra tekniska discipliner samt projektledare, automationstekniker, mekaniker, elektriker och svetsare. Flertalet är flexibla vad gäller arbetsuppgifter och arbetsställe geografiskt.
Jernbros maskinverkstäder är i full gång och har beredskap för såväl renovering som nytillverkning av reservdelar. Avdelningen för Komponentservice kan säkerställa maskindrifter genom reparation av komponenter inom elektronik, servodrifter, servo- och elmotorer och maskinspindlar.
För företag som har behov av att investera i produkter och relaterade tjänster, erbjuder Jernbro funktionsleasing som innebär leasing av utrustning inklusive nödvändig arbetsinsats, till exempel konstruktion, projektering, installation och serviceinsatser.
– Vi är redo att göra vårt yttersta för att hitta lösningar för de utmaningar som företag står inför just för stunden. Det gör vi alltid, men i dessa tider lovar vi att anstränga oss ännu mer, så vi tillsammans kan rida ut stormen och stå starka när den blåst över, avslutar Mikael Jansson.