Rekordresultat för pumptillverkaren
Grundfos har nått sitt lönsamhetsmål på 10 procent ett år i förtid och visar upp de högsta försäljningssiffrorna, personalnöjdhet och kundlojalitet någonsin.
2019 ökade Grundfos nettoomsättning med 3 procent till strax under 41 miljarder kronor, vilket är den högsta nivån i Grundfos 75-åriga historia. Justerat för poster som inte är relaterade till företagets aktiviteter blev EBIT 10,6 procent av nettoomsättningen, vilket gör 2019 till det första år då målet för Grundfos 2020-strategi på 10 procent avkastning på nettoomsättning har uppnåtts.
– Vi har bidragit till att minska våra kunders energiförbrukning och samtidigt påverkat världens klimatutmaningar positivt, säger Mads Nipper, ceo och koncernchef för Grundfos.
En solid balansräkning gör att företaget nu kan fatta långsiktiga beslut utan att riskera sitt ekonomiska oberoende.
– Medan vi förväntar oss att 2020 blir ett år med flera utmaningar, är utgångspunkten mycket stark för vår resa och Grundfos nya strategi 2025. Vi har en strategisk ambition att bidra med lösningar till världens klimat- och vattenutmaningar, säger Mads Nipper.
Grundfos har en produktion på över 16 miljoner pumpenheter om året, och de största produktgrupperna är cirkulationspumpar för uppvärmning och luftkonditionering och centrifugalpumpar för industriellt bruk, vattenförsörjning, avlopp och dosering.