Inte ens ett coronavirus kan stoppa globaliseringen
- Vi har bara sett början på hur sammanvävd världen kommer att fortsätta att utvecklas till att bli, säger Magnus Hultman som är vd på Safeture.
Det är Safeture som erbjuder gratisverktyget Corona exposure tracker vi tidigare skrivit om. Men hur kom verktyget till och vad ligger bakom? Magnus Hultman berättar i den senaste kvartalsrapporten.
Safeture erbjuder en molnbaserad plattform designad för att hantera anställdas säkerhet, riskhantering och krishantering. I sitt arbete har företaget sett tre stora makrotrender.
Den första är mobilitet. En stor del av de anställda kanske har en tillhörighet på en arbetsplats men befinner sig allt som oftast out of office, utanför kontoret. De kanske är iväg och träffar kunder, arbetar hemifrån och från andra platser.
Den andra trenden är digitalisering. Den har visserligen pågått länge men smyger sig på och fler och fler områden blir digitaliserade - även fysiska platser.
Den sista trenden är globalisering.
- Vi lever i en otroligt globaliserad värld. Inte ens ett coronavirus kan stoppa det, säger Magnus Hultman.
Han säger att som Sarsbolag gäller det att ha örat mot rälsen. Allt började som en idé efter ett måndagsmöte för snart tre veckor sedan.
- Vi funderade över vad det är för data vi har. Vi har data över alla våra kunder där vi kan se var deras anställda befunnit sig, vart de bokat resor, var de varit tidigare och vart de planerat att åka. Det är den ena databasen.
Men det finns ju en databas till. Den andra databasen visar var det inträffat katastrofer som jordbävningar, terrordåd men också inrapporterade coronafall.
Nu var det väldigt svårt att förstå datan så de delade in världen i 5000 regioner och beskrev hur många rapporterade coronafall det fanns i varje region. Det blev mer relevant. Sedan matchades de båda databaserna och fram kom Corona exposure tracker.
I verktyget kan ett företag direkt få en uppfattning om vilka av deras anställda som kan ha befunnit sig i ett område där de utsatts för en risk och därmed fatta rätt beslut om karantän eller något annat. Baserat på fakta.
Allt gick så snabbt. Från en idé på måndagen till ett färdigt erbjudande på torsdagen samma vecka.
- Dessutom - i förra veckan såg vi att värdet av detta är så stort och tänkte - varför erbjuder vi inte det kostnadsfritt till alla företag, myndigheter och organisationer som önskar ha det? Åtminstone kostnadsfritt i 40 dagar. Det är så länge vi kommit fram till att den kritiska perioden är för företag att hålla koll på resemönster och rörelsemönster för de anställda.