Politisk ovilja kan bromsa utvecklingen
Politiker vill se en ökning av biodrivmedel, men tvekar kring att stödja en utbyggnad. Samtidigt efterlyser branschen en garanti för långsiktig efterfrågan för att bygga nya fabriker. Detta dödläge framkom tydligt vid workshoppen ”Biodriv” i Stockholm den 13 november, arrangerat av Svebio och LTU och som vi bevakade.
Vid workshoppen framgick att de ansvariga politikerna är tveksamma till direkta stöd.
– Subventioner kan enbart komma ifråga för helt ny teknik, sa till exempel Lorentz Tovatt, Miljöpartiet. Stöd tenderar att bli ett tak snarare än ett golv. Det är bättre att satsa på reduktionsplikten, som redan visat sig vara ett verkningsfullt instrument.
Flera branschexperter menade dock att reduktionsplikten varit framgångsrik enbart för att skapa en efterfrågan, men utan effekt på tillgång till biodrivmedel med svensk råvara. Resultatet har blivit en oönskad ökning för importerade och ifrågasatta produkter som palmolja.
Situationen för biodrivmedel är inte unik, snarare tvärtom. Trots att många aktörer ser en stark framtid för biodrivmedel med svensk råvara är problemet som alltid att komma över ”dödens dal”, steget från lyckade pilotprojekt till fullskaliga fabriker. Problemet blir inte lättare när det som här handlar om en produkt vars pris är starkt påverkad av politiken. Och denna har i sin tur en tendens att variera med en periodicitet på fyra år.
Det finns några goda exempel på stora projekt, som också framhölls vid workshoppen: talloljefabriken Sunpine i Piteå och Setra:s blivande drivmedelsfabrik i Kastet. Båda dessa projekt har drivits fram i samarbeten mellan aktörer inom skogsindustrin och drivmedelsföretaget Preem. Men många aktörer tvekar inför stora investeringar när nya politiska beslut snabbt kan slå undan benen för lönsamheten.
Flera idéer presenterades under workshoppen för hur man politiskt skulle kunna garantera en långsiktig lönsamhet för nya drivmedelsfabriker. Ett förslag handlar om att garantera industrin skillnaden mellan kostnad och aktuellt marknadspris. Men ingen av de närvarande politikerna, från Miljöpartiet och Centern, nappade riktigt. Lorentz Tovatt hänvisade till att regeringen utreder, och Rickard Nordin från Centerpartiet klagade på att han inte fick några besked från regeringshåll. Ett förslag från Biodriv om att snabbt och kraftigt öka reduktionsplikten, till hela 80 procent, möttes dock med ett visst intresse från politikerna.
– Men det går knappast att göra tvärt, menade Rickard Nordin. Däremot bör plikten breddas till att omfatta även flyg och sjöfart.
Båda politikerna menade att EU är för långsamma i försöken att ställa om drivmedelsbranschen. De borde förstå fördelarna med egna drivmedel, både miljömässiga och politiska, menade man.
Men det finns positiva tendenser även i EU, noterade Rickard Nordin.
– I Frankrike har man till exempel undantagit biodrivmedel från konkurrenslagarna, och betecknad det som en helt ny produkt som kan gynnas politiskt utan att det bryter mot EU:s regler. Ett sådant beslut borde även Sverige kunna ta.