23948sdkhjf

Flygbränsleutredningen är klar

Igår måndag lämnade utredaren Maria Wetterstrand utredningen om flygbränsle till Regeringen.

Utredningen föreslår en reduktionsplikt för flyget. Plikten syftar till att öka produktion inom Sverige och användningen av förnybara flygbränslen.
Från 2021 ska en procent av det som flygplanen tankar vara biobränsle. Mängden biobränsle ska successivt öka så att den 2025 utgör fem procent av bränslet, och 2030 ska mängden ligga på 30 procent, enligt förslaget.

– Det här ett bra förslag med en reduktionsplikt som ställer krav på utsläppsminskningen tar hänsyn till biodrivmedlets hela livscykelutsläpp från vaggan till graven. Man måste certifiera varje biodrivmedel som ska in på marknaden ur ett livscykelperspektiv. Det här gynnar de biodrivmedel som ger stor utsläppsminskning per krona.

I utredningen har de även tittat på stöd för att bygga anläggningar för biodrivmedel men menar att detta inte är möjligt på grund av EU-regler, men att det skulle kunna gå att ge stöd till nya icke kommersiella tekniker. 

Flygbolaget SAS och flygbränsletillverkaren Preem har redan ingått ett samarbete kring produktion av biobränsle för flyget och är positiva till utredningens förslag.
– Det är mycket glädjande att utredningen föreslår en reduktionsplikt för flyget. Det kommer att få reella effekter på flygets utsläpp. Preem ser fram emot att samarbeta med flygbranschen, inte minst SAS, för att utöka vår produktion av förnybar biojet, säger Preems vd Petter Holland.

Maria Wetterstrand menar dock att detta inte räcker för att minska flygets klimatpåverkan tillräckligt, hon menar också att tillgången av biodrivmedel inte är tillräcklig, särskilt de första åren men där har Svenska Bioenergiföreningen, Svebio, andra tankar. Deras vd Gustav Melin säger så här:

– Biobränsle är det säkraste sättet att minska flygets klimatpåverkan, och det är utmärkt att vi nu har ett konkret förslag på plats för att introducera biobränsle för flyget. Men utredaren Maria Wetterstrand är onödigt oroad över tillgången på bioflygbränsle. Det kommer att finnas gott om grönt flygbränsle och kvotkurvan kan skärpas efter introduktionen 2021. De nordiska raffinaderierna har redan meddelat att de är beredda att introducera bioflygbränsle på marknaden i betydande volymer. När det nu finns en garanterad framtida marknad, både i Sverige och i Norge, kommer fler aktörer att göra investeringar i produktion av bioflygbränsle.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079