Gruvföretaget samarbetar om järnvägsunderhåll
Epiroc, som normalt levererar gruvutrustning för underjord, har utvecklat en batterielektrisk teknologiplattform som är modulär och skalbar.
Även om batterisystemet är designat främst med gruvindustrin i åtanke passar den också bra för andra typer av maskiner som är verksamma i tuffa miljöer och som traditionellt drivs av dieselmotorer.
Som följd av detta kommer Epiroc att tillhandahålla sin elektriska drivlineteknologi till Railcare, närmare bestämt till bolagets mångsida arbetsfordon MPV, Multi Purpose Vehicle.
- Vi är glada över samarbetet med Railcare. För Epiroc är det ett naturligt steg att arbeta gemensamt runt den teknologi vi tagit fram för våra underjordsgruvmaskiner. Att samarbeta med framåtsträvande bolag runt batteritekniken är viktigt för att öka volymer och sänka kostnader. Detta kommer att öka takten på elektrifieringsprocessen, säger Helena Hedblom, Epirocs Gruv- och Infrastrukturchef.
Daniel Öholm, Railcares vd, kommenterar samarbetet så här:
- Vi fortsätter ha hög nivå på våra innovationer och är stolta över resultatet i vårt samarbete med Epiroc. Vi kommer att använda deras skalbara plattform för batteriteknologi när vi lanserar vår första batteridrivna MPV. Många av våra uppdrag är för underjordsarbete, med höga krav på säkerhet och arbetsmiljö, såväl som hög effektivitet.
Railcare planerar att göra de första maskinerna med Epirocs batteriteknologi tillgängliga senare i år.