23948sdkhjf

Scania testar autonom gruvlastbil

Provkörningen sker vid Rio Tintos saltutvinningsanläggning i västra Australien.

Rio Tinto är ett av världens största gruvbolag. Första delen av försöket drog igång i augusti och inkluderar en Scania XT 8x4 autonom tippbil som jobbar separat från Rio Tintos aktiva verksamhet, enligt ett pressmeddelande.

Under denna inledande fas åker en säkerhetsförare i fordonet för att ha koll på lastbilens prestanda och för att kunna agera om det skulle behövas. Under faserna framöver ska ytterligare autonoma Scania-lastbilar tillkomma för att på så sätt utveckla fordonets maskin-till-maskin medvetenhet och flottövervakning.

– Vi är nöjda med att få pröva denna teknik i lastbilar som är mindre än våra traditionella lastbilar. Detta har potential att ge oss mer flexibilitet i det sätt vi arbetar inom ett antal områden på Rio Tinto. Vi har sett automation skapa säkrare och effektivare verksamheter i vår bransch och detta är nästa steg i utvärderingen av alternativ för att leverera ytterligare förbättringar genom användning av ny teknik, säger Rob Atkinson, Rio Tintos Head of Productivity & Technical Support.

Rio Tinto har gått i bräschen för nyttjandet av automation inom gruvindustrin, med de flesta förarlösa lastbilarna, världens första helt autonoma långdistansjärnväg för tunga transporter och helt autonoma produktionsborrar.

Läs mer om Rio Tintos autonoma gruvtransporter här.

Läs även om den Superscania som tagits fram för ett australiskt gruvbolag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125