Mässor som lockar stora som små
Positiva konjunkturer och nyfikenhet på hur ny teknik kan användas inom framför allt automation är två förklaringar till intresset för de båda parallellt arrangerade mässorna. Processteknik och den något större Scanautomatic lockar runt 10 000 besökare och samlar minst 250 utställare – en klar majoritet av dem är svenska företag.
– Viktigt är att alla ska känna sig välkomna, både storföretagen och de mindre företagen. Det är också tydligt att det är fler små aktörer som hakar på och gör något för att utveckla tekniken i produktionen, säger Svenska Mässans projektledare Ola Lundqvist.
Jämfört med den senaste upplagan av de båda mässorna, 2016, finns några nya inslag. En av dem är en satsning kallad ”Young Women Inspiration”.
– Det är en dag under mässan, torsdagen, då vi särskilt har bjudit in flickor som går i årskurs 9 för att ge dem inspiration och kunskap. Ett led i försöken att få fler kvinnor intresserade av utbildning för teknikarbete.
Case och diskussioner
”Automation Summit 2018” är ett annat, relativt nytt, inslag som har funnits med sedan 2013. Arrangemanget bildar en upptakt till mässorna, och ger möjlighet till branschöverskridande diskussioner och presentationer av olika case. Seminariet anordnas vartannat år i Göteborg respektive Västerås.
De besökare och utställare som kommer från andra länder än Sverige ska uppmuntras till match-making och dessutom deltar flera internationella talare i seminarieprogrammet.
– Något som är helt nytt från i år är vad vi kallar ”Digimania”, en mötesplats på ett område i huvudhallen där företrädare för start up-företag, innovatörer och ny teknik knyts samman i möten, säger Ola Lundqvist.
Han tillägger att digitalisering – som är ett av fyra huvudspår under mässorna – är det som framför allt verkar skapa nyfikenhet.
– Man har talat om den i många år, men nu är digitaliseringen här på allvar.
Har mycket gemensamt
De två sammanslagna mässorna har mycket gemensamt, bland annat de fyra fokusområden som valts: Digitalisering, energieffektivisering, produktivitet, smart industri.
Digitalisering har utvecklats till något av ett mantra inom branschen. Tekniken är långt i från ny, men det är först sedan den blivit riktigt tillgänglig som den också har blivit ett vasst vapen för industrins konkurrenskraft. Svensk industri behöver bli konkurrenskraftig på en global marknad, och digitaliseringen kommer att visas upp i form av olika tillämpningar hos utställare och i seminarier.
Smart industri är en beteckning på en pågående, regeringsstödd nysatsning. Strategin grundar sig på digitaliseringen, hållbarhet, kompetens och innovationskraft.
Detta är förknippat med effektivare nyttjande av energi och ökad produktivitet - de två övriga fokusområdena. Nya tekniker som minskar förbrukningen av el, värme och bränsle presenteras under mässan. Dessutom ventileras frågan om produktiviteten, och hur en mer hållbar produktion kan bidra till industrins värdeskapande och jobbskapande.
Peter Nygren