23948sdkhjf

Snart möjligt att bunkra LNG

Inom några månader kommer fartyg för första gången att kunna bunkra flytande naturgas (LNG) från en fast anläggning i Göteborgs Hamn.

Det är Infrastrukturbolaget Swedegas, som äger och driver anläggningen, och det norska företaget Barents NaturGass, som ska leverera LNG med ISO-containrar från terminaler i Europa. Tillsammans har de ingått ett avtal som nu gör det möjligt för sjöfarten att köpa marint bränsle som uppfyller de allt striktare utsläppskraven, närmare bestämt LNG, vilket är det renaste marina bränslet för storskalig sjöfart och som gradvis ersätter oljebaserade produkter.

Vi är mycket glada för att få möjlighet att arbeta i Nordens största hamn och med de rederier som använder hamnen. Göteborgsrederier har varit bland de första att efterfråga LNG i Sverige. Flera fartyg har redan byggts och sjösatts, redo att köras på LNG. Vi är angelägna att starta vår verksamhet och tillgodose kundernas behov, säger Gudrun Rollefsen, vd för Barents NaturGass.

Anläggningen i Göteborg, som ska hantera bränslet, började byggas i vintras och beräknas vara i drift i augusti. Där kan fartyg bunkra varje dag, dag som natt, samtidigt som de lastar och lossar sina produkter. Dessutom kan anläggningen över tid byggas ut i takt med marknadens behov. Den är också klar för att ta emot flytande biogas (LBG).

Vi bygger alltid infrastruktur som kan hantera både naturgas och förnybar gas. Det ska vara enkelt för rederier att gradvis öka inblandningen av förnybar gas i takt med att de ställer om, säger Johan Zettergren, vd för Swedegas.

Fakta
Användningen av LNG ökar nu i takt med att de globala utsläppsreglerna blir allt striktare. LNG som drivmedel minskar utsläppen av svavel och partiklar till nästan noll. Dessutom minskar utsläppen av kväveoxid med upp till 90 procent och koldioxidutsläppen sänks med cirka 25 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.188