23948sdkhjf

Södra och KLM i samarbete om grönt bränsle

Södra går som första företag i Sverige in i KLM:s Corporate Biofuel Programme, med syfte att stödja en större efterfrågeutveckling på fossilfria alternativ inom flygsektorn.

Vid en presskonferens på Smaland Airport i Växjö undertecknade Södra och KLM en avsiktsförklaring om att genomföra en gemensam förstudie om möjligheten att skapa grönt bränsle till flyget. Samarbete syftar till att stödja utvecklingen av efterfrågan, utbud och rätt politiska styrmedel för ett mer hållbart flyg.

– Flygtrafiken står för omkring två procent av de globala utsläppen av koldioxid. Vi tar nu två viktiga steg framåt för att skapa hållbara alternativ till det fossila flygbränslet. I dag är utbudet av biobränsle alltför lågt, och det vill vi förändra, säger Maria Baldin, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Södra.

KLM:s Biofuel Programme innebär en möjlighet för företag att flyga med bioflygbränsle genom att betala mellanskillnaden mellan fossila och fossilfria bränslen för varje resa som görs.

– Att bidra till lägre koldioxidutsläpp ligger i linje med våra hållbarhetsmål. Vi har som mål att vara fossilfria 2030. Nu axlar vi även ett större ansvar för våra flygresor, säger Maria Baldin.

– KLM är stolta över att kunna erbjuda Sveriges över tid mest hållbara flygrutt ut i Europa. Vi är tacksamma över att de lokala parterna vill vara med och bidra till det, säger Paul Terstegge, Nordenchef Air France och KLM.

– Den största utmaningen är avsaknaden av styrmedel. Eftersom produktionskostnaderna för bioflygbränsle i dag är höga jämfört med fossila bränslen blir tillväxtutrymmet för efterfrågan som kan sänka kostnaderna mycket begränsat. Här måste man från politiken ha en tydlig strategi, säger Henrik Brodin, affärsutvecklare energiområdet på Södra.

I samarbetet ingår att göra en förstudie kring om det finns förutsättningar att tillverka bioflygbränsle från skogsråvara. Södra och KLM är huvudpartners i samarbetet, men även andra aktörer är med.

– Det handlar om vi tillsammans ska se över hela kedjan från produktion till förbränning och skapa en affärsmodell för en omställning inom flyget, säger Henrik Brodin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156