23948sdkhjf

Hon leder bygget av den nya fabriken

Ulrika Hagman har tillträtt som projektledare för expansionen av SunPine. Hennes uppdrag: bygg en ny fabrik och öka dieselproduktionen med 50 000 kubikmeter.

Det är ingen mjukstart direkt. Att starta sitt arbete på SunPine med att få ansvaret att leda projektet för att bygga en andra produktionslinje för råtalldiesel på SunPines fabriksområde på Haraholmen i Piteå. En investering på 250 miljoner kronor ska realiseras och tas i bruk 2020. Ulrika Hagman har redan påbörjat arbetet:

– Det är ett utmanande och spännande uppdrag.Första steget är att sätta samman ett team som tillsammans ska upphandla ingenjörsbyrå. Vår målsättning är att valt ett ingenjörsbolag innan sommarsemestern, så det är en tajt tidsplan.

– I augusti tänker vi inleda arbetet med fabriksdesignen och där är målsättningen att göra en skarp 3D-modell som vi sedan kan bygga utifrån. Vi vill nå den kvalitén direkt.


Det här är inget litet ”första projekt”, hur ser du på uppdraget?

– Det är ett jättestort projekt. Vi ska rusta för framtiden och bygga en andra fabrik. Och vi ska bygga för att kunna driva dom som två linjer. Den nya linjen blir energioptimerad från start. Vi bygger förstås det nya efter de lärdomar vi gjort genom åren i driften av vår första fabrik. Så det är en ännu mer utvecklad fabrik vi bygger nu

För den nyfikne, vad har du gjort innan SunPine?

– Jag har jobbat på Scania och inom gruvindustrin. Jag har jobbat mycket med stora gruvmaskiner bland annat och som konsult. Jag är i mångt och mycket drillad av min tid på Scania med deras utvecklade tänk kring ”lean” produktion.

Vad är den största utmaningen som du ser det med ditt aktuella uppdrag på SunPine?

– En av dom stora, rent praktiskt, är att det ska byggas under pågående produktion, vi måste planera och ta hänsyn till säkerhet och logistik så att vi inte stör produktionen. 

– En annan utmaning för oss är också att vi följer den struktur och form som hela SunPine bygger upp. Vi måste skapa samma standarder och rutiner, så det sitter ihop i ett. Det pågår även investeringar i befintlig anläggning som måste fasas samman.

– Och självklart att vi landar bra avtal med de bolag vi upphandlar.

För den nyfikne som frågar, hur är din bild av SunPine?

– Innan jag började hade jag nog inte så mycket koll. Men nu är jag fascinerad av hur vi förädlar en restprodukt - talloljan - i flera bra produkter. Det är spännande. Och att skogsindustrin är så innovativ, det visste jag inte, slutar Hagman.

SunPines vision är att från ett hållbart skogsbruk utvinna produkter som möjliggör en grön omställning. Råvara kommer från den svenska skogen och det hållbara svenska skogsbruket.

– Om man ser till hela kretsloppet så bidrar våra huvudprodukter – talldiesel, harts och bioolja – till synnerligen låga utsläpp av växthusgaser. Idag är SunPine världsledande vad gäller framställning av andra generationens förnyelsebara drivmedel.

SunPine producerar råtalldiesel som blandas in i vanligt dieselbränsle. Produktionen motsvarar 2 procent av den årliga förbrukningen av diesel i Sverige.

Fakta

Idén att utvinna diesel ur råtallolja kommer från Lars Stigsson som 2005 undersökte hur detta skulle kunna vara möjligt. Kemisten Valeri Naydenov tog fram en färdig modell för processen och företaget SunPine startades 2006 med Sveaskog, Södra Skogsägarna, Preem och KIRAM som ägare. På rekordtid byggdes en fullskalig produktionsanläggning som stod klar 2010. 2014 gick det internationella kemiföretaget Lawter in som delägare i Sunpine genom att investera i en ombyggnad av Sunpines anläggning för att också tillverka harts.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08