Eldrivna och förarlösa maskiner sköter jobbet i bergtäkten
Stockholm. Hur ser framtidens optimerade bergtäkt ut? Volvo CE tror att den mycket väl kan vara eldriven, företaget leder ett forskningsprojekt där de, i samarbete med bland annat Skanska och Energimyndigheten, låter eldrivna och, i vissa fall, förarlösa, maskiner sköta jobbet.
Per-Erik Lindström, vice president global key accounts, på Volvo CE, var inbjuden att berätta om projektet på den branschdag som branschorganisationen SBMI (Sveriges bergmaterialindustri) anordnade i mars.
– Vi har stora förhoppningar på det här, vi tror att vi är något väldigt intressant på spåren.
En testverksamhet ska komma igång under året, en tio veckor lång demonstration planeras i en av Skanskas bergtäkter i Västsverige.
Tanken är att elektrifiera det som går att elektrifiera, exempelvis med lastmaskiner som laddas och grävmaskiner och krossar kopplade direkt till elnätet.
– Vi har satsat på intelligenta maskiner som pratar med varandra, sade Per-Erik Lindström.
I täkten har man valt att använda en hjullastare som är en pluginhybrid, krossen och transportbanden ska köras på el och detsamma gäller grävmaskinen, 75-tonnaren ska gräva elektriskt, den har dock också en dieselmotor för att kunna larva sig fram.
I stället för tre stora lastmottagare har man valt åtta små som lastar 15 ton, tanken är att ett eventuellt maskinbortfall inte påverkar produktionen lika mycket som om en av få större maskiner blir stående.
De små och självkörande lastmaskinerna går på el, de kör ett varv och går sedan in för laddning.
– Det tar en minut att ladda lastmaskinerna, sen går de in i loopen igen, förklarade Per-Erik Lindström
Att ladda efter varje varv ska optimera batterianvändningen och minska behovet av ett ”styvt” elnät. Täkten har två laddstationer och de flesta kablarna är nedgrävda, för säkerhets skull.
Autonoma system är kontroversiella och Per-Erik Lindström betonar att säkerhet är en viktig drivkraft i projektet.
– Vi vallar in siten helt, det finns inga människor där förutom grävmaskinsföraren.
En lastmaskinsförare finns också och båda förarna förses med nödstopp och kan, vid behov, stänga ner hela verksamheten, förklarar han.
Målet är att under tio veckors provdrift minska koldioxidutsläppen med 95 procent.
– Vi tror faktiskt att det går att minska koldioxiden ännu mer, hjullastaren körs på vanlig diesel, tar vi HVO blir det minus 98 procent, sade Per-Erik Lindström.
Han betonade att detta är ett forskningsprojekt och inte traditionell produktutveckling.
– Vi gör detta för att lära oss – det är ingen annan som tagit den här approachen i branschen och det blir spännande se vad det kan leda till.
Fakta forskningsprojektet
Källa Volvo CE/ Energimyndigheten |