Gasplanerna – försenade eller i malpåse
Gasbehovet hos industrin i Gästrikland och Bergslagen räcker inte till två aktörer. Därför har konkurrenterna Swedegas och Skangas tävlat om att bli först med en gasinfrastruktur som kan försörja området med flytande naturgas.
Skangas fick tillstånd för en gasterminal i Gävle hamn, medan Swedegas tänkte sig en pråm utanför Norrsundet som skulle kopplas till en ny rörledning genom Gästrikland. Gasledningen stötte dock på en hel del problem när allmänheten och myndigheterna fick säga sitt.
– Vi fick titta på en alternativ dragning när det gäller ledningsinfrastrukturen. Men sen valde vi att inte gå vidare med ett ytterligare samråd, främst på grund av förändringar hos marknadens behov i regionen, säger Swedegas informationschef Saila Horttanainen.
Skangas hade tänkt att deras terminal skulle stå klar i början på 2016, sen blev det förskjutet till början på 2018 och nu kommer det inte att bli förrän tidigast 2019.
– Vi vill gärna göra den här investeringen så fort som möjligt, jag kan tyvärr inte säga när, men det blir i alla fall inte under 2018. Investeringen är i storleksordningen tiotals miljoner euro, berättar Skangas vd Kimmo Rahkamo.
Enligt honom arbetar de tilltänkta industrikunderna just nu mer med processutveckling snarare än energilösningar. Även Swedegas uppger att det är ett otillräckligt kundunderlag som gör att de ligger lågt med planerna på gasinvesteringen.
Kimmo Rahkamo anser att Norge, Sverige och Finland inte har upptäckt fördelarna med gasen, som därför tvingas leva med skattemässiga nackdelar.
– Förr eller senare kommer det att lossna. Vi är optimistiska, på sikt behöver vi renare och mer klimatvänliga bränslen. Genom att övergå från olja till gas kan utsläppen minskas med 25 procent, vilket är en avsevärd skillnad, menar han.
Hur planerna ser ut för Swedegas och när det kan bli aktuellt att återuppta planerna på gas för stålbältet, det kan inte Saila Horttanainen berätta:
– Vi har i många år sett aktörerna i den regionen som intressanta. Det som styr våra planer och satsningar beror helt och hållet på hur kundintresset ser ut. Vi följer marknadsutvecklingen i olika delar av landet och har en dialog med intressenter som också är baserade i Bergslagen om vilken typ av lösning de tycker är intressanta.