23948sdkhjf

Krantillskott i Varbergs hamn säkrar flödet

Kranen med lyftkapacitet på 100 ton ska göra att man säkrar kapacitet och inte behöver tacka nej till projektlaster.
Just nu lastas pappersmassa för fullt i Varbergs hamn. Ett 20 000-30 000 tons skepp lastas med virke och pappersmassa som ska leverera svenska skogsprodukter till USA, med hjälp av hamnens senaste tillskott.

Varbergs hamn har investerat i en till kran, en betydligt större än den de har i dagsläget. Det är en begagnad Gotwald 260E som köpts in för runt nio miljoner kronor och har en lyftkapacitet på 100 ton. Kranen sätts i arbete från första stund.

– Vi har har containerlaster och projektlaster och de senaste åren har vi haft en kran, en spårbunden som tar 45 ton. Tidigare hade vi en äldre Gottwald som tar 40 ton, men den har varit ur bruk en tid, så vi har känt oss väldigt sårbara. För att kunna bibehålla tryggheten i affärerna har vi känt att vi behöver en kran till, säger Varberg hamns operativa chef Bengt Burström till Skog Supply.

Tillskottet till hamnen kommer inte innebära en våldsam satsning framåt, utan man gör det för att kunna bibehålla och ta hand om de affärer man redan har. Några projektlaster har blivit tvungna att nekas för de har varit för stora, det ska inte behöva ske nu.

– Vi ser att det nu finns en möjlighet att vara med och vara lite offensiva vid projektlasterna. Det är inte så lätt att gå ut och garantera någonting med bara en kran. Nu har vi den tryggheten.

Den största delen av verksamhet handlar om skogsindustrin med pappersmassa och virke. Stor del i det handlar om Värös investeringar i området, och den volymökning det inneburit. Även om köpet gjorts för att säkerställa kapacitet för befintliga kunder, ger den ändå möjlighet till att i framtiden konkurrera om mer.

– Jag tror på framtiden och möjligheten att använda kranen flitigt, säger Bengt Burström.

Snart lämnar den nya kranens första lastade pappersmassa hamnen i Varberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062