"Svavelkraven för sjöfarten är orimliga"
2010-05-20 54 organisationer gör gemensam sak med Skogsindustrierna och deklarerar enhälligt i ett brev till EU-kommissionen att de nya regionala kraven på svavelinnehåll i marint bränsle är oacceptabla. De nya reglerna är ett hot mot handel och skogsindustri, hävdar man.
De globala reglerna om sänkning till 0,5 procent svavel i marint bränsle senast 2025 välkomnas av alla, men den regionala regeln för Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen på 0,1 procent från 2015 ger oerhörda ekonomiska konsekvenser som inte är acceptabla, menar brevskrivarna.
Regeln om 0,1 procent svavel drevs igenom i den internationella sjöfartsorganisationen IMO utan föregående konsekvensanalys. Enligt en studie som genomförts i efterhand av Sjöfartsverket, kommer IMOs nya krav på sjöfarten att öka kostnaden för fartygsbränslen med minst 70 procent för godstransporter. Den sammanlagda kostnaden för näringslivet bedöms bli 28 miljarder kronor årligen.
Bara för skogsindustrin pekar rapporten på en merkostnad om 1,3 miljarder kronor. Resultatet blir en ökning av lastbilstransporterna på bekostnad av sjöfarten med ökade koldioxidutsläpp som följd, skriver Skogsindustrierna i ett pressmeddelande. En annan effekt blir att sjötransporter utanför Nordeuropa med lägre miljökrav blir mer konkurrenskraftiga. Följden av detta blir större svavelutsläpp, inte mindre.
- Det är bra att IMO tar tag i svavelproblematiken - och beredskap fanns hos näringslivet i norra Europa att kunna hantera krav på 0,5 procent svavel i fartygsbränsle med viss omställningstid - men nu blev beslutet 0,1 procent svavel, vilket medför orimliga konsekvenser för basindustrin som levererar och konkurrerar på den globala marknaden, säger Marie S Arwidson, VD i Skogsindustrierna.
De 54 organisationerna bakom brevet vädjar därför till EU-kommissionen att verka för att EU inte har två nivåer för svavel i Europa.