Uppåt för UPM tack vare engångsposter
UPMs vinst efter finansnetto för helåret 2004 ökade till 600 miljoner euro. Det kan jämföras med 438 miljoner euro året innan. Men i resultatet ingår poster av engångskaraktär och om dessa räknas bort blir vinsten efter finansnetto 359 miljoner euro (363).Sett till rörelseresultatet uppvisade dock koncernen en förbättring jämfört med 2003 exklusive engångsposter: 434 miljoner euro mot 413.En bidragande orsak var att affärsområdet Förädlade produkter ökade rörelseresultatet exklusive engångsposter till 83 miljoner euro (48), vilket motsvarar en ökning med 73 procent. Skälet till förbättringen ligger i högre volymer, högre produktivitet och delvis högre priser. Sammantaget led pappersdivisionen under året av lägre priser i Europa och en starkare euro. Detta kompenserades dock av större leveransvolymer och kostnadsbesparingar.Koncernens omsättningen var i stort sett oförändrad jämfört med föregående år.UPMs styrelse har beslutat att utdelningen hålls kvar på nivån 0,75 euro per aktie.Koncernen räknar med ökade leveransvolymer 2005. Försäljningspriserna under inledningen av året är högre jämfört med slutet av 2004. Exportvalutornas försvagning mot euron överträffas av prishöjningar i lokala valutor. UPM fortsätter att kostnadsrationalisera och inga påtagliga kostnadsökningar väntas under 2005.