23948sdkhjf

USA: Reklaminvesteringarna i USA ökar igen

En långvarig, nedåtgående trend är bruten. Reklaminvesteringarna i USA stiger igen för första gången på tre år. Siffror för första halvåret 2003 visar att investeringarna ökat med sju procent, enligt den brittiska reklamtidskriften Campagin.Analytiker ser ökningen som ett tecken på en uppgång i den amerikanska ekonomin, som väntas öka ytterligare under 2004 med stora mediahändelser som det amerikanska presidentvalet och OS i Aten.Bilbranschen med GM i spetsen och underhållningsbranschen med Walt Disney bidrog med den penningmässigt största ökningen. Även tissuebolaget Procter & Gamble som satsar hårt på marknadsföring stod för en stor del av uppgången.Med undantag av rikstäckande TV, så har de allra flesta medier kunnat glädja sig åt ökningen. För konsumentmagasin ökade annonseringen med elva procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.403