Europa: Dålig kännedom om varumärken
Det mest kända träfria bestrukna papperet i Europa är Hello som tillverkas av holländska Buhrmann. Det visar Opticom International Researchs undersökning om varumärkeskännedom bland tryckerier i Europa som i dagarna offentliggjorts. Undersökningen genomförs vartannat år. Opticom har intervjuvat 1 600 tryckare av ark- och rullpapper i sex europeiska länder. Undersökningen, som är den största i Europa, baseras på konsumtion och förmåga att känna igen ett varumärke.Endast ett fåtal varumärken kunde namnges av de tillfrågade. Av undersökningen framgår att kännedomen är förvånansvärt låg om stora äldre varumärken. I vissa regioner finns det till och med användare som inte hört talats om vissa av de mest kända märkena. – Skillnaden mellan olika papper i det här segmentet är väldigt liten, säger Maria Lundmark marknadschef på Svenskt Papper till SPT. En gång i tiden kunde man påvisa att vissa papper var bättre än andra. Det går inte i dag. Papperen tillverkas med jämförbar teknik över hela världen och kunderna upplever dem mycket riktigt som jämförbara.Svenskt Papper ingår i MAP, en av Europas största grossistkoncerner, som ägs av M-Real. M-Real är också ägare till Silverdalens pappersbruk. Silverdalen tillverkar tryckpapperet Silverblade som placerade sig som nummer åtta på listan över de mest kända finpappersmärkena i Europa. – Silverblade är ett ganska starkt varumärke. Opticoms undersökning visade dock att kunderna såg grossisten som viktigare än varumärket. Vi som grossist laddar således Silverbalde med mera tjänster då vi marknadsför papperet för att höja dess värde som varumärke ytterligare, exempelvis genom att ställa upp med teknisk rådgivning, utbildning och leveransservice till köparna, säger Maria Lundmark. I Sverige säljer M-Real sina papper via Svenskt Papper men i Europa har M-Real flera andra grossistkanaler. På samma sätt har europeiska papperstillverkare Svenskt Papper som grossist i Sverige. (MH)