Miljövänligare batteriproduktion
Tillverkningen av laddningsbara litiumjonbatterier förväntas öka markant under de närmaste åren, inte minst på grund av den växande efterfrågan på eldrivna fordon. Vid tillverkningen av Li-jon-batterier stryks en pasta ut på en metallfolie och denna pasta innehåller NMP, N-metylpyrrolidin - ett lösningsmedel som kan ge genetiska skador. Pastan innehåller även en fluorerad polymer som under framställningen kan ge upphov till miljöskador.Hälsoriskerna och övrig miljöbelastning knuten till denna hantering blir uppenbart större i takt med att produktionsvolymerna ökar. Swerea IVF har utvecklat en tillverkningsteknik som baseras på användningen av vatten som processmedium. Detta gör det möjligt att ersätta både lösningsmedlet NMP och den fluorerade polymeren PVDF, som idag används som bindemedel, med mer miljövänliga alternativ. – Med dagens teknik skulle det vara mycket svårt att få miljötillstånd för en fabrik för tillverkning av litiumjonbatterier, säger Per Johander på Swerea IVF i ett pressmeddelandeLivscykelanalysen visade också att de senaste årens förbättringar av batteritekniken har reducerat miljöpåverkan från tillverkningen av ett litiumjonbatteri ner till en nivå som är jämförbar med miljöpåverkan under användningen av batteriet. Batteriets verkningsgrad är en lika viktig parameter som batteriets vikt när det gäller miljöpåverkan under användningsfasen. Om batteriets verkningsgrad är 90 procent kan miljöpåverkan bli två till sex gånger större än vad batteriets vikt ger upphov till./RS