Uppsalabussar går på dual fuel
De nya bussarna har tagits fram genom ett samarbete mellan UL, bussbolaget Nobina och Scandinavian Biogas samt tankstationen med LGB (flytande biogas) som är den första i Sverige, av Scandinavian GtS. Två dieselbussar från Nobinas befintliga busspark har byggts om för Dual Fuel. Verkningsgraden blir lika hög som om bussen kört på ren diesel och det medför att bränsleförbrukningen kan minskas med 20 till 30 procent, jämfört om bussen endast drivits av biogas.- Då vi valt att bygga om befintliga bussar istället för att köpa nya betyder det minskade kostnader för skattebetalarna i Uppsala län samtidigt som de ombyggda bussarna bidrar till en hållbar samhällsutveckling med minskade koldioxidutsläpp på 80 ton per buss och år, säger Peter Nilsson som är Nobinas trafikchef i Uppland. Men hittills finns inte LBG att tillgå, så tillsvidare går bussarna på flytande naturgas, LNG. Men efter midsommar ska man kunna få LBG från den anläggning som ska invigas i Sundsvall i början av juni.Sverker Nyman