Vatten i dieseln minskar sot
Forskaren Anna Lif vid Chalmers lanserar i en doktorsavhandling tanken på att vatten i dieseln kan minska partikelutsläpp och kväveoxider.Hennes forskning går i stället ut på att på kemisk väg optimera själva förbränningsprocessen. När vatten blandas i dieseln utnyttjas energiinnehållet effektivare samtidigt som mängden kväveoxider och sot i avgaserna minskar väsentligt.Men vatten löser sig inte i diesel och det går därför inte bara att hälla i det. I stället måste fordonsbränslet bli en stabil emulsion, det vill säga vattnet måste fördela sig i dieseln i form av små, små vattendroppar. Anna Lif har studerat hur tillsatser av tensider och stabilisatorer kan hjälpa till att forma en stabil vattenemulsion i dieseln. Hon har kunnat visa stora minskningar av sotutsläpp, med ända upp mot 90 procent. Kväveoxidutsläppen minskade också, men inte lika mycket.Arbetet har skett inom ramen för YPK, Forskarskolan ytkemi för plast- och kemiindustrin. Sverker Nyman