Gas kan bli drivmedel för östersjöfärjor
Naturgas är det renaste fossila bränslet som finns på marknaden i dag. Det finns inga partiklar alls i utsläppen. För en vanlig människa är den största skillnaden att gasmotorns avgas inte syns med blotta ögat, säger Tony Öhman som är teknisk direktör på Viking Line till finska radiobolaget Yle. Det är i första hand nya miljökrav som får företaget att fundera på gas. År 2015 ska rederierna i Östersjön minska svavelhalten i fartygsbränslet till en femtondedel av dagens mått. Då går det inte längre att använda den nuvarande oljan utan extra miljöåtgärder. Rederierna i Finland vill ändå stoppa miljökravet, som är en överenskommelse mellan länder i Östersjöregionen.- Vi motsätter oss av den enkla orsaken att kostnaden för den här sänkningen skulle bli alldeles för hög, säger Öhman. Med dagens bunkerpriser skulle det bli en tilläggskostnad på över 800 miljoner euro eller cirka åtta miljarder kronor. För att det ska bli en hållbar lösning krävs det att besluten blir globala, att det gäller alla, säger Olof Widén, vd för Rederierna i Finland. Widén tror inte heller att gas skulle bli en populär lösning. Den flytande gasen kräver fyra gånger större tankar än oljan och den lokala distributionen kan ställa till med problem. - Det är lättare för färjor att planera in gas eftersom de har två fasta hamnar där de tankar. Lastsjöfarten använder olika hamnar hela tiden, säger Widén. Det finns omkring 50 gasdrivna fartyg i världen, men Viking skulle bli först i Östersjön. Om motståndarna lyckas stoppa miljökravet kan det hända att bolaget måste tänka om./RS