23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

SEO har blivit räddaren i nöden för små e-handlare

Det är populärt att sälja begagnade kläder på nätet

Många gör det med målet att gå med vinst. Det som en gång var att sälja av barnens gamla kläder på den lokala loppisen, har förvandlats till att driva sin egen e-handel. Secondhandmarknaden är faktiskt en av de snabbast växande sektorerna i modebranschen. Men hur gör du för att inte försvinna i mängden? Och hur tävlar du med de stora e-handelsjättarna?

Det finns flera sajter som fungerar som mellanhand mellan dig och dina kunder. Det kanske mest lyckade exemplet hittills är Sellpy. De säljer kundens kläder och prylar och tar en viss del av vinsten som avgift. Ett kvitto på deras framgång och påverkan på branschen är att H&M förra året gick in och investerade runt 30 miljoner kronor i Sellpy.

För de som hellre satsar på en egen butik på nätet finns det en rad användarvänliga plattformar. Men sanningen är att även om du saknar 30 miljoner i ryggen, så konkurrerar du fortfarande med de som har det.

Du ger dig lättast in i matchen genom att sätta dig in i SEO. SEO står för search engine optimization, sökmotoroptimering. Det är ett samlingsnamn för en rad olika metoder och tekniker för att få din sida att rankas så högt upp som möjligt av sökmotorer, som Google.
Även om du driver din e-handel på kammaren efter jobbet kommer du ha användning av dessa tips.

Vad är sökordsoptimering?
Vad tror du att din kund söker efter? ”Begagnade kläder online” kanske är en rimlig googling? Fundera över vilka sökfraser som ger dig en bra placering när din potentiella kund googlar. Målet är att rankas så högt som möjligt. Dock är detta ett kontinuerligt arbete och det kan vara värt att låta en expert göra jobbet.

Var omtalad
Något Googles algoritmer ”gillar” är när andra pratar om dig. Det skulle kunna var enkelt; ju fler som länkar till dig, desto bättre. Men du vill också vara omtalad av rätt personer. Hur hittar du dem, och hur får du dem att prata om dig? Det finns tjänster som hjälper dig med det. Mr Authority länkar från sajter dina kunder litar på.

Bilder
Säger en bild mer än tusen ord..? Inte när det kommer till SEO. Än så länge föredrar sökmotorer text före bilder. Bilden du laddar upp ska du döpa till något relevant, som exakt vad bilden föreställer. Se till att bilden inte är för stor. Det gör att sidan laddas långsamt. Och det gillar varken vi eller sökmotorer.

Metabeskrivning
Eller Meta Description, som är en kortfattad beskrivning av din webbsida. Texten syns under rubriken i sökresultatet. Se till att den texten innehåller de sökord du tänker dig att kunden använder. Redan här har du ett tillfälle att uppmärksamma din kund på dina fördelar! Ha olika metabeskrivningar för varje enskild sida på din webbsida.

 

Sänd till en kollega

0.046