23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Online butiker blir populärare – 4222 traditionella butiker

Online butiker blir allt populärare - och detta påverkar självklart de fysiska butikerna. På bara ett år, från 2017 till 2018, stängdes 4 222 butiker ner i Sverige. Och detta är trots att Sverige har en stadig befolkningstillväxt.

E-handel har nu ofta snabb och billig eller till och med gratis leverans plus ett stort urval av produkter, så det är inte oväntat att digital handel ökar i popularitet. Dessutom kan ibland varor köpta online vara billigare än det du hittar i butiken.

Och även fysiska butiker använder sig ofta numera av många digitala funktioner. Webbsidor, möjligheten för kunder att få digitala mejl om nya varor och rabatter, inriktade annonser på nätet och digitala skyltar är några av sätten utvecklingen används av fysiska affärer.

Fysiska butiker uppskattas
Något kunder uppskattar bland fysiska affärer och som inte kan ersättas av onlinebutiker är möjligheten att prova på varor innan man köper dem. Att lukta på parfymer, prova på kläder, döma färskheten av mat du köper och ta del av provsmak är saker e-handel inte kan ersätta. Dessutom är ofta personlig kundtjänst uppskattad.

Men trots frånvaron av provrum på digitala marknadsplatser så är kläder en av de populäraste produkterna som köps online. Videospel och möbler är också högt upp på listan.  Andra populära inköp är smycken, klockor, blommor och presenter. Hälsoprodukter har också sett en stadig ökning de senaste åren.

Den yngre generationen leder trenden för online-shopping, och online-shopping är mindre populärt allt eftersom de äldre och äldre generationerna.

Matshopping online
Mat är inte så populärt att köpa online, även om även det ökat de senaste åren. När det gäller mat är färskhet av produkter viktigt och som tidigare nämnt kan det inte alls dömas lika bra online. För de som vill spara pengar kan det vara lönsamt att shoppa matvaror online.

En fördel med e-handel är att eftersom du inte ser och känner produkterna eller känner lukten så är det inte lika troligt att du råkar köpa mer än du hade planerat, något som ofta kan hända när man är omgiven av mat. Dessutom så ser du totalpriset i kundvagnen och det är enkelt att ta bort varor om du inser att du har överskridit din budget.

Även om tillväxten av onlinebutiker accelererar är dock inte fysiska affärer nära på att dö ut, utan dominerar än så länge marknaden. “Om tio år väntas onlinehandeln stå för en tredjedel av all handel,” rapporterar SvD.

Sänd till en kollega

0.047