23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Fler beställer bilreparationer via nätet

Det blir allt vanligare för svenska bilägare att leta bilverkstäder och beställa bilreparationer på nätet.

Allt fler bilägare beställer bilreparationer online. Det visar siffror från verkstadsportalen autobutler.se, en digital verkstadsportal som förmedlar offerter på bilreparationer, som registrerat över 600 000 kunder som letat digitala bilverkstäder.

Färre svenska bilägare är trogna sin verkstad när bilen ska repareras. Nya digitala verktyg har gjort det lättare för svenska konsumenter att jämföra bilverkstäder, vilket får många bilägare att hitta en ny. Det menar verkstadsportalen autobutler.se som nu registrerat över 600 000 kunder som letat bilverkstäder på nätet.

Digitala verkstäder är lättillgängliga
Tidigare undersökningar från autobutler.se har visat att 36 procent av bilägarna bokar tid efter att vanliga bilverkstäder har stängt samtidigt som 22 procent väljer verkstad efter omdöme och kundrecensioner som finns tillgängliga online. En annan bidragande faktor till varför bilägare oftare byter verkstad är för att man blivit medveten om prisskillnaderna på verkstäderna, i snitt kan man spara över 30 procent på exempelvis en bilservice.

Det är framförallt under det senaste halvåret som det skett en stor tillväxt av kunder som använder nätet för att jämföra priser på bilreparationer. Även om det finns flera nya digitala tjänster för bilägare så pekar autobutler.se på att utvecklingen kommer börja accelerera inom de kommande åren.

Med allt som händer i vardagen är det inte alla som har tid att ringa runt till olika verkstäder för att förhöra sig om pris, reparation och tid. Men på nätet kan bilägare boka besöket dygnet runt, får reda på tillräckligt mycket med information och hitta ett konkurrenskraftigt pris.

De flesta svenskar är på nätet varje dag för att söka information på offentliga webbsidor eller använda olika webbtjänster som internetbanker eller jämförelse- och resesajter. Dessvärre finns det många företag i bilbranschen som inte använder digitala medier och plattformar som verktyg i kontakten med kunderna. På vissa verkstäder är man fortfarande tvungen att ringa för att boka tid eller få pris på reparationer. Därför tror man att det kommer ske en utslagningstävling i branschen inom de nästkommande åren där digital kompetens kommer vara en avgörande faktor.

Sänd till en kollega

0.047