23948sdkhjf

Massabruken och stålindustrin ligger i framkant med underhållet

Vi har pratat med Idus som arbetar för att hjälpa andra företag att öka sin driftsäkerhet - exempelvis genom implementeringen av ett underhållssystem. Idus poängterar att stålindustrierna och massabruken ligger i framkant.

– Inget vetat hur man ska börja arbeta med underhåll, förklarar Tobias Bertilsson. 
Men nu märker Idus av en tydlig trend.

– Fler och fler vill implementera ett underhållssystem. Allt fler har börjat se fördelarna med det, säger Tobias Bertilsson.

Finns det någon bransch som har kommit längre när det gäller implementering av underhållssystem?

– Det som är tydligt är att skogsindustrin alltid ligger långt framme. Detsamma gäller både smältverk och stålindustrier, säger Markus Tell. Hans kollega Tobias Bertilsson tillägger:

– Det är svårt att säga, men självklart har fler större företag implementerat ett underhållssystem. Mindre företag ligger lite efter, berättar han.

– Svenska massabruk och svensk stålindustri ligger i framkant vad gäller förebyggande underhåll och att pröva ny hårdvara. Oplanerade driftstopp är ofta förenade med betydande förluster som påverkar sista raden. Därför har man förfinat planerade underhållsstopp för att kunna stänga ner hela anläggningen några veckor om året och köra på ett år till utan plötsliga störningar, säger Markus Tell till oss.

Han förklarar:

– Vissa massabruk är nu uppe i 18 månader mellan stoppen. Massabruk och stålindustrin har ungefär samma utmaningar och har gått samma väg. Det finns fortfarande mycket att göra och på Idus ser vi mycket outnyttjad potential inom svensk industri. Digitaliseringen har gått snabbt i övriga samhället men den har ännu inte slagit igenom med full kraft inom industrin. Så enkla saker som mobilappar för arbetsorder, rondering och anläggningsdokumentation är lågt hängande frukter att plocka. Därtill har det hänt mycket med sensorer och snabba integrationer mellan olika system. Startsträckan är väldigt kort också, det gäller bara att få med alla på resan och då har vi allt som krävs för att lyckas, säger Markus Tell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094