23948sdkhjf

Processförändringar väntar för stålindustrin

Stålindustrins koldioxidutsläpp kommer minska med 30 procent till 2050 jämfört med 2021 års nivåer, enligt en ny rapport från forsknings- och konsultföretaget Wood Mackenzie.

– Den globala andelen elektriska ljusbågsugnar, EAF inom ståltillverkning ökar med policyskiften och ökande fokus på skrotanvändning. Basal oxygen furnace, BOF-produktion kommer att minska med 0,5 procent årligen fram till 2050, medan EAF-produktionen kan öka med 2,3 procent årligen under samma period. År 2050 kommer EAF att stå för 48 procent av den teknologiandel som används vid ståltillverkning, upp från 30 procent förra året, vilket gör den nästan i nivå med den traditionella BOF-metoden, säger Wood Mackenzies forskningschef Malan Wu i ett meddelande och fortsätter:

– Tillsammans med grönt vätebaserat direkt reducerat järn, DRI, skrotanvändning och användning av kolavskiljning, användning och lagring, CCUS, kan stålindustrins koldioxidutsläpp minska med 30 procent från nuvarande nivåer i mitten av seklet.

Skrot-EAF-vägen är den minst förorenande bland tillgängliga tekniker, står det. Detta gör skrot till en eftertraktad metall av ståltillverkare. Skrotblandningen kommer potentiellt att öka i masugnsvägen med kvalitetsförbättringar och omvandlare. DRI kommer också att få ett uppsving, främst på grund av kommersiellt antagande av den vätebaserade rutten.

Stålindustrin förväntas börja använda vätgas redan 2027, med EU i täten. Vätebaserad stålproduktion kommer så småningom att stå för 10 procent av den totala stålproduktionen eller 232 miljoner ton år 2050. Wood Mackenzie räknar med att 40 procent av den DRI som produceras i mitten av seklet kommer att vara vätebaserad.

Koldioxidkompensationsåtgärder som CCUS kommer att ge ytterligare stöd. Wood Mackenzie tror att stålindustrin kommer att kunna fånga upp, lagra och potentiellt utnyttja cirka 178 miljoner ton av restutsläppen. Detta kommer att utgöra 5 procent utsläppsbesparingar av de 30 procent minskade koldioxidutsläppen till 2050.

– Masugnsgasutsläpp är komplexa, och det är utmanande att separera kol från dem. Vi antar att tekniska framsteg och bulkeffektivitet kommer att tillåta en maximal fångstgrad på cirka 20 till 25 procent i avancerade ekonomier som USA och EU, säger Malan Wu i meddelandet.

Kina förväntas ta ledningen för att minska de absoluta utsläppen. Wood Mackenzie uppskattar att de kinesiska utsläppen kommer att halveras mellan 2021 och 2050, och en stor del av utsläppsminskningarna kommer att komma från den beräknade minskningen av stålproduktionen.

– Det kommer att ligga på mogna ekonomier att minska koldioxidutsläppen snabbt. Dessa ekonomier kommer att försöka minska utsläppen genom att byta till EAF, som är tre fjärdedelar mindre utsläppsintensiva än masugnsvägen. Indien och Sydostasien, de viktigaste drivkrafterna för efterfrågan, kommer att motverka denna trend eftersom de flesta kapacitetstillskotten sker via BF-BOF-rutten. Men nästan två tredjedelar av den inkrementella tillgången mellan 2021 och 2050 kommer att materialiseras från Indien och Sydostasien - vilket dämpar den negativa inverkan på het metall, avslutar Malan Wu meddelandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095