Batterilösning testas i gruvan
Hösten 2020 lanserade Sandvik sin batteridrivna lastmaskin LH518B, med en nyttolast på 18 ton. Något halvår senare var det dags för nästa batterilansering – 50-tonstrucken TH550B.
Båda maskinerna är tredje generationens batteridrivna fordon (BEV) och båda ska nu testas rejält – ett tolv månader långt test i LKAB:s gruva i Kiruna väntar.
Eldrivna lastare är inte nytt för LKAB, redan 1985 provades en kabelmatad ellastmaskin från Sandvik i Kirunagruvan.
-- Elmotorerna förbättrar arbetsvillkoren och förarkomforten samtidigt som de ställer väsentligt lägre krav på ventilationen, tack vare avsaknad av avgaser och att de avger mindre värme, färre vibrationer och lägre bullernivåer, säger Andreas Östdahl, Key Account Manager hos Sandvik Mining and Rock Solutions, i ett pressmeddelande.
Nu är det dock kabelfria fordon som ska testas.
-- Våra batteridrivna fordon ger ännu större frihet och flexibilitet än vår välbeprövade kabelmatade elmaskiner, säger Andreas Österdahl.
Testerna ska ske inom ramen för samarbetsprojektet SUM (Sustainable Underground Mining).
I SUM ingår ABB, Combitech, Epiroc och Sandvik och målet uppges vara att utforma en ny global standard för säker, koldioxidfri och kostnadseffektiv gruvdrift på stort djup.
Automation och elektrifiering är viktiga komponenter i de lösningar man vill ta fram och frågan är viktig även för LKAB.
Gruvbolaget behöver leta sin malm allt längre ner i berget – tanken är att nå huvudnivåer på 2 000 meters djup redan 2030, både i Kirunagruvan och i Malmbergetgruvan.
LKAB behöver därför ta fram nya metoder om brytningen ska kunna ske på ett hållbart sätt.
-- Det är viktigt för oss att komma igång med dessa tester eftersom vi efterhand kommer att övergå till koldioxidfri utrustning i våra gruvor. Batteridriven och autonom elutrustning kommer utan tvekan att spela en avgörande roll i att säkerställa högre produktivitet och större säkerhet i LKAB:s gruvor under de kommande åren och decennierna, säger Per Brännman, gruvchef i Malmbergets underjordiska gruva, i pressmeddelandet.
Enligt planerna ska testerna inledas 2022, lastaren ska levereras under det andra halvåret och trucken ska komma i början av 2023.