Boliden kombinerar el- och batteridrift i gruvtrucken
Boliden, ABB och Epiroc samarbetar för att utveckla ny typ av gruvtransport. Tanken är en batteridriven truck som förses med en strömavtagare som tar ström från en kontaktledning.
En testbana kommer att byggas i Bolidens Kristinebergsgruva.
Systemet bygger på Epirocs batteridrivna underjordstruck med noll utsläpp och är anpassat för långa uppfordringsramper. Trucken kommer att ha en strömavtagare som ansluts till en kontaktledning. ABB tillhandahåller design av det elektriska strömavtagarsystemet, definition av standarder och fordonsgränssnittet, samt likriktarstation för testbana.
– Vi är mycket stolta över att gå in i det här samarbetet och tillsammans ta nästa steg på Bolidens resa mot en fossilfri, automatiserad underjordsgruva, säger Lars Bergkvist, Global Key Customer Manager vid Epirocs underjordsdivision.
Boliden har satt som mål att implementera ett fullskaligt system för eldrift via strömavtagare i Rävlidengruvan, som är en satellitmalmkropp och utvidgning av Kristinebergsgruvan.
Projektet stöds av den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.
Tidigare konstruerade, levererade och idriftsatte ABB en kraftinfrastruktur för eldrivna gruvtruckar vid Bolidens Aitikgruva, Sveriges största koppardagbrott.
– ABB stöder gruvbolagens elektrifieringsstrategier genom att arbeta tillsammans med OEM-tillverkare, såsom Epiroc, och många andra teknikinnovatörer för att bygga ett driftskompatibelt system och hjälpa till att påskynda utvecklingen av system som minskar utsläppen. Inget företag kan göra detta ensam, säger Max Luedtke, ABB:s globala chef för gruvdrift.