23948sdkhjf

Gävle hamn bygger för pappersindustrin

Helautomatiskt lager sparar plats, tid och pengar.

I Gävle hamn byggs nu ett automatiserat höglager för hantering av pappersrullar. I byggnaden, som har en yta på 12 000 kvadratmeter och är 25 meter hög, ska pappersrullar från pappersbruk lagras i väntan på att lastas på fartyg i hamnens nya containerterminal.

Totalentreprenören NCC ansvarar för allt från råmark till färdig anläggning. Förutom själva höglagret innefattar det infrastruktur i form av vägar, 600 meter järnväg fram till lagret, en mottagningshall med järnvägsspår och en utlastningshall.
– Även upphandling av kranar och transportband till anläggningen ingår. Det är lite ovanligt att byggentreprenören ansvarar för det, men eftersom projekttiden har varit kort lades det in i vår entreprenad för att påskynda bygget, säger Stefan Persson, projektchef på NCC.

Pappersrullarna anländer på ett järnvägsspår som går in i en mottagningshall. Där lastas rullarna ur vagnarna med truckar och ställs på ett automatiserat rullband. Varje rulle har en streckkod som scannas och talar om för de helautomatiska traverskranarna var i lagret den aktuella rullen ska placeras.
– Då in- och utlastning av pappersrullarna sköts av traverskranar behövs inga truckgångar i lagret. Det gör att rullarna kan lagras tätt och hela magasinets yta kan utnyttjas. Rullarna staplas ovanpå varandra. I ett traditionellt lager kan man stapla upp till cirka sex meter, men här går det att stapla upp till 15 meters höjd, säger Johan Ericsson, projektledare i Gävle hamn.
Utlastningen görs omvänt. Traverskranarna hämtar de rullar som ska skeppas ut och ställer dem på transportband som tar dem vidare till utlastningshallen. Truckar lyfter in rullarna i containrar som körs ner till containerterminalen där de lastas på fartyg.

Lagret ska stå klart i augusti. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081