Stabilt kvartal för Ahlstrom-Munksjö
När Ahlstrom-Munksjö summerar det kvartal som gått beskriver de en stabilitet under exceptionella omständigheter.
- Jag är nöjd med vårt resultat under andra kvartalet, och då särskilt med den snabba reaktionen och åtgärderna för att mildra den omedelbara påverkan av coronaviruspandemin. Med hänsyn till de exceptionella omständigheterna är en jämförbar Ebitda på 74 miljoner euro och en förbättrad marginal på 11,9 procent en bra prestation. Vi har kunnat hålla våra anläggningar i drift och betjäna våra kunder, samtidigt som vi säkerställer våra anställdas hälsa och säkerhet tack vare vårt Covid-19 säkerhetsprotokoll. Dessutom har vi ökat vår finansiella flexibilitet och har för närvarande god likviditet utan några större refinansieringsbehov på kort sikt, kommenterar Hans Sohlström, vd och koncernchef.
Det andra kvartalets nettoomsättning uppgick till 621,5 miljoner euro (cirka 6390 miljoner svenska kronor), jämfört med 745,1 miljoner (cirka 7661 miljoner) förra året. Rörelseresultatet hamnade på 25,8 miljoner euro (cirka 265 miljoner svenska kronor). År 2019 var motsvarande siffra 35 miljoner (cirka 360 miljoner). Kassaflödet från den löpande verksamheten blev 8,5 miljoner euro (cirka 87,4 miljoner svenska kronor) att jämföra med förra årets 63,1 miljoner (cirka 649 miljoner).
Ahlstrom-Munksjös leveransvolymer under tredje kvartalet 2020 förväntas vara lägre än under tredje kvartalet 2019. Under det tredje kvartalet 2020 förväntas också planerade underhållsstopp vid Aspa massafabrik genomföras med en negativ resultatpåverkan på cirka 4 miljoner euro.
- Vi kommer att fortsätta med åtgärder för att mildra effekterna av den svaga efterfrågan på marknaden under tredje kvartalet. Samtidigt fortsätter vi att arbeta för att säkerställa vår konkurrenskraft på längre sikt och går vidare med våra tidigare tillkännagivna kostnadsbesparingsprogram. Sammantaget är jag mycket stolt över hur bra vår organisation har presterat under dessa mycket exceptionella omständigheter. Detta belyser verkligen styrkorna i vår företagskultur som förlitar sig på entreprenöriellt ledarskap, kundsamarbete, innovation och sömlöst globalt lagarbete, kommenterar Hans Sohlström.