23948sdkhjf

Intervjuserie inför Underhållsdagarna - del 2

När underhållsbranschen välkomnas till Underhållsdagarna – från teori till praktik är han en av talarna. Arrangörer är vår systersajt U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll.

Hallå där Roger Allen, projektledare på Nodra. Du är en av talarna på Underhållsdagarna.

Ditt föredrag ska handla om Beställarkompetens – A och O för rätt upphandling.

Vad har fått dig att brinna så för detta ämne?

- Om man inte vet vad man beställer - hur kan man beställa något då? Det går inte att göra en beställning om man inte har teknisk kompetens på området. Det är omöjligt. Och även om man tar in konsulter kan man inte arbeta med dem i blindo. De offentliga upphandlingar jag har sett som har blivit mindre bra har gjorts av någon på beställarsidan som inte riktigt vet vad de håller på med. Jag kommer att verka snobbig när jag säger det men det krävs en ingenjörskompetens. Inte i sak men med ingenjörens förmåga att angripa problemen på ett logiskt och systematiskt sätt.

Vilket budskap vill du att åhörarna ska komma ihåg efter att ha hört ditt föredrag?

- Jag skulle vilja att när de lyssnat på mig inser beställarsidan att de måste se till att om de inte har den tekniska kompetensen själva för det de ska beställa ser till att skaffa den. Och för entreprenörsidan att de som är leverantörer frågar när de inte förstår vad beställaren vill ha och hjälper beställaren att få fram det. Det bästa är ett ramavtal där man bygger upp ett samarbete under flera år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157