23948sdkhjf

Nytt bränsle ur massaindustrins våta rester

Med restprodukter från pappers- och massaindustrin ska EU-projektet Pulp and Fuel tillverka biodiesel till en låg kostnad. Detta görs genom förgasning och Fischer-Tropsch-syntes. I anläggningar i Grenoble, Piteå och Trondheim är testerna med den nya tekniken nu igång.

Elektrifiering av vägtransporter passar särskilt bra för lättare transporter, medan tyngre fordon kräver någon form av biodrivmedel för att ersätta de fossila drivmedlen. Nu ska ett nytt biodrivmedel utvinnas ur restprodukter från framställningen av pappersmassa. Det finns i dagsläget flera processer för att förädla torra restprodukter från pappers- och massaindustrin, men det är en större teknisk utmaning att förädla våta restprodukter. Generellt sett är det både energikrävande och dyrt, bland annat på grund av att den våta restprodukten ska torkas. I projektet tittar man därför på hur man kan utnyttja synergier mellan våt och torr förgasning.

– Genom att utnyttja synergier mellan våt och torr förgasning vill vi utveckla en billig och enkel process för att producera biodiesel från restprodukter, säger Sofia Klugman, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Istället för att torka våta restflöden som svartlut och slam, används superkritisk vattenförgasning. Det görs i testanläggningen i Grenoble i Frankrike. Torra restflöden, framförallt bark, testas att förgasas i Piteå. Fischer-Tropsch-syntesen utvecklas sedan i Trondheim i Norge.

I projektet deltar ett franskt pappersmassabruk som precis som många andra massabruk har en flaskhals för ökad produktion i begränsad kapacitet i sodapannan där man bränner svartlut. Genom att använda ett delflöde av svartluten till drivmedelsproduktion, kan bruket öka sin massaproduktion utan att behöva investera i ny sodapanna. En viktig aspekt för projektet att studera, är hur kemikalieåtervinningen ska ske kopplat till förgasningsprocessen istället för förbränning i sodapannan. IVL:s roll är att ta fram rekommendationer för vattenrening i anslutning till förgasningen. IVL kommer även att göra miljövärdering och ekonomisk värdering av det bränsle som produceras.

– Det här är en pusselbit av många som behövs för fossilfria transporter. Det som är viktigt i projektet är också utbytet mellan de olika länderna som deltar, att vi kan dra nytta av varandras expertis och på det sättet snabbare hitta lösningar på de utmaningar som finns, säger Sofia Klugman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.099