Ny digital närvaro ska möta kundernas behov
I Sverige har pumptillverkaren KSB lanserat den första och helt ombyggda webbplatsen med integrerad webbshop och produktkatalog. Ett steg som markerar början på en global lansering och som är av grundläggande betydelse för att utveckla samarbetet med kunder och partners.
Bekvämlighet, snabbhet och användarvänlighet är vad kunderna förväntar sig när de handlar privat på Internet idag, något som gäller allt mer också i e-upphandlingar vid industriella inköpsprocesser.
- Detta är inte en trend eller ett kortsiktigt fenomen, utan helt klart nästa utvecklingssteg som förr eller senare är nödvändigt i en digitaliserad ekonomi. Därför måste man sätta igång så tidigt som möjligt, kundcentrerat, dvs att man utgår från kunden. I det här fallet är denna "kundcentrering" också användarcentrerad, vilket gör användarupplevelsen än viktigare, säger Thomas Belledin, global vd för industriell och digital marknadsföring hos KSB.
Allt under ett tak
Det var också utgångspunkten för den fullständiga omarbetningen av KSB:s digitala närvaro. Fokus ligger på frågan: Vad behöver kund eller partner för att göra sina affärer 100 procent digitala? Följdfrågorna blir då: Hur vill kunden att processen ska se ut? Hur kan interaktionen bli enklare, snabbare, mer bekväm, mer omfattande och ge kunden ett större mervärde? Hur kan kunden spara beställningssteg, få bättre överblick över tidigare transaktioner? Hur kan kunden använda lagrad information för att utföra rutinuppgifter mycket mer effektivt. Vad kan automatiseras?
En sammanhängande, sömlös och användarvänlig e-upphandling med verklig support och avlastning kommer att bli branschstandarden inom en överskådlig framtid. Det är man medvetna om hos KSB.
Partners, och framför allt stora kunder, är också starkt engagerade i digitaliseringen. De vill digitalt omforma de ibland mycket fragmenterade köpprocesserna och få dem ”under ett tak”, dvs konsolidera och centralisera dem. Den leverantör som inte gör något och som inte hänger med i utvecklingen, kommer så småningom att förlora tävlingen. Å andra sidan finns det bara en chans att inleda en ny era av kundfokus med modern e-upphandling, där webbplatsen och webbshopen är ett av de viktigaste gränssnitten för våra kunder.
Mer än en försäljningsplattform
- För oss bör webbshop och webbplats vara en expertkanal för alla våra kunders och partners behov, och bli en one-stop-shop för vätsketransport, säger Thomas Belledin och fortsätter:
- I detta avseende spelar de en central roll i kommunikationen – på bägge sidor. Inte bara för KSB som leverantör, utan också för våra kunder finns det många fördelar som avsevärt minskar kostnaderna. Nu kan alla affärstransaktioner med KSB utföras på ett och samma ställe. En plats som är ständigt tillgänglig, var som helst i världen, oavsett kontorstider.
Därför finns totalt över 2,5 miljoner reservdelar tillgängliga online. För pumpreservdelar finns en del så långt tillbaka som 1980. Var och en av dessa sålda pumpar finns i systemet med alla detaljer och reservdelar. Reservdelarna kan beställas direkt med korrekt behörighet. Det innebär en transparens, som är till stor nytta särskilt under exempelvis rutinmässiga efterbeställningar.
- Tack vare vår nya webbplats kan våra kunder beställa pumpar, ventiler och reservdelar som exakt passar de egna behoven. Dessutom finns expertsupport direkt och centralt tillgänglig på webbplatsen. En dedikerad grupp med experter finns i bakgrunden redo att ge kundsupport.
KSB:s e-handelslösning kan fullt ut integreras i kundens IT-arkitektur, som ERP- och inköpssystem. Eller i SAP:s Ariba-nätverk. KSB tillhandahåller alla nödvändiga gränssnitt eller hjälper till med de inställningar som behövs. KSB:s webbshop, som innehåller hela produktkatalogen, blir därmed en central komponent för upphandling och inköpshantering för våra kunder.
- Vi ser den problemfria interaktionen med andra plattformar som en del av vår tjänst. Det gör arbetet mycket enklare för våra partners och säkerställer att alla data är uppdaterade. Information i realtid om pris, tillgänglighet och leveransstatus har nästan varit en självklarhet för de stora onlinehandlarna, något som hjälpt dem nå sina framgångar. Med vår nya webbshop uppfyller vi kraven i den form som kunderna är vana vid från B2C-inköpsprocesserna, säger Thomas Belledin.
Internationell lansering
Digitaliseringsdynamiken återspeglas direkt i KSB:s nya webbplattform. Varje dag kännetecknas av ständiga uppdateringar, förbättringar och tester. Det nya webbkonceptet utvecklades genom upprepade tester och kundundersökningar i utvalda regioner. Parallellt pågår en permanent expansion och vidareutveckling av funktioner och egenskaper.
- Framför allt innebär detta att ett bredare tjänstespektrum snart kommer att implementeras. Dessutom kommer en mer omfattande support för våra handels- och servicepartners att finnas på plattformen. En annan tanke som också har med tjänster att göra: Att koppla ihop de data som samlats in med hjälp av övervakningslösningen KSB Guard med webbplattformen för produkt- eller tjänsteförslag, till exempel för kommande underhåll.
Samtidigt med denna kontinuerliga utöknings- och optimeringsprocess pågår den internationella lanseringen av den nya webbplatsen. I slutet av 2020 kommer alla nuvarande webbutiker att ersättas av den nya lösningen End-to-end E-Sales.
Källa: KSB