Elektrisk gruva – Norge först i världen
Världens första helt elektriska gruva utan några traditionella dieseldrivna gruvmaskiner är nu på gång i Nordnorge.
Inom gruvindustrin är det dieseldrivna maskiner som dominerar, men elektrifiering kommer alltmer. Eldrift i en underjordisk gruva innebär bland annat att man slipper de dieselavgaser som i dag kostar mycket pengar att ventilera ut.
Øystein Rushfeldt är vd för gruvbolaget Nussir, som planerar att om ungefär två år öppna en stor koppargruva i Kvalsund i nordligaste Norge.
– Tiden är inne för att ta språnget mot att bli hundra procent elektrisk, och kanske bli den första gruvan i världen som är helelektrisk, säger Rushfeldt till Ekot.
Nussirs planerade koppargruva har blivit hett omdiskuterad av miljöskäl. Tajmingen är alltså bra för gruvbolaget att nu offentliggöra sina planer på att minska miljöpåverkan genom att använda enbart eldrivna maskiner och fordon.
– Vi snackar om underjordsdumprar på 40 ton, och med full last ännu större tonnage, som ska flyttas med batteri. För att göra det måste de maskinerna ha världens största batteri på fordon. Vi snackar om batterier som väger flera ton och kostar många miljoner.
Stora elektriska gruvmaskiner kostar i dag runt dubbelt så mycket som dieseldrivna. För att ha råd att satsa på en helelektrisk gruva ansöker nu Nussir om mångmiljonstöd från Norges statliga forskningsstiftelse Enova.
Det norska bolaget vill köpa eldrivna gruvmaskiner av svenska Epiroc, tidigare ägt av Atlas Copco. Epirocs marknadschef för elektrifiering, Erik Svedlund, är övertygad om att den i dag dyra eldriften kommer slå igenom även i gruvländer som Kina och Indien inom bara några år.
– Vi kommer nog se att länder som Europa och Kanada går först, men det kommer att komma på andra marknader också. Och det kommer gå fort!
När har vi den första helelektriska gruvan i drift, tror du?
– Jag skulle tro i början av 2020-talet. Det finns många gruvor som aspirerar på att bli den första helelektriska, och jag tror att Nussir är en av de som har potential att bli det, säger Erik Svedlund.