Koboltbrist hotar grön omställning
Dagens snabba omställning globalt till elfordon är den viktigaste komponenten i en avveckling av fossila bränslen. Nu hotas omställningen av bristen på kobolt som är en nyckelkomponent i fordonsbatterier. Den Den totala världsproduktionen beskrivs redan i dag som otillfredsställande med länder som Kongo och Kina som stora leverantörer.
En färsk rapport från EU-kommissionen pekar på att inte ens ökad återvinning och produktion i fler länder kommer att räcka till för att täcka det ökade behovet.
– Redan år 2020 räknar man med att efterfrågan på kobolt kommer att överstiga tillgången. Även om återvinningstakten och produktionen ökar kommer vi att bli än mer beroende av några få länder där produktionen sker under tveksamma former, säger Nikos Arvanitidis, EU-projektkoordinator på Sveriges Geologiska Undersökning, SGU, och en av författarna till rapporten.
Rapporten slår fast att lösningar måste utarbetas snabbt även om det pågår ett flertal åtgärder för att få fram mer strategiska råmaterial och göra batteritillverkningen mindre beroende av kritiska metaller som kobolt.
Rapporten nämner bland annat ökad återvinning och utfasning av kobolt i batterier mot andra ersättningsmaterial, framförallt nickel. Samtidigt konstateras dock att åtgärderna får effekt först efter 2025.
Bedömningen är att den sammanlagda produktionen av kobolt inom EU kommer att öka, men att den ändå bara kommer att täcka sex procent av Europas koboltbehov år 2030.