Barrträd ny kostym för korven
Domsjö fabriker lanserar ny cellulosaprodukt – ska riktas mot korvskinnsproducenter.
Korvskinn (casings) där Domsjös cellulosaprodukt använts, samt vy över Domsjö fabriker. Pressbilder/Domsjö fabriker
Skillnaden jämfört med Domsjös två andra cellulosaprodukter är att den är renare, vilket gör att den kan användas till helt andra produkter än tidigare. Från att ha levererat främst till textilindustrin är korvskinn nu det största användningsområdet för senaste lanseringen.
Samarbete med korvskinnsproducent
Produktutvecklingen har pågått under de senaste 18 månaderna, där Domsjös utvecklingsavdelning Dominnova samt marknadsavdelning arbetat i nära samarbete med en utländsk kund som tillverkar korvskinn. Resultatet är en produkt som är mer lönsam än den som riktas mot textilindustrin.
– Ultra är en mer förädlad produkt med högre halt av cellulosa. Den har ett högre marknadsvärde som kompenserar för den ökade tillverkningskostnaden, säger Lars Winter, vd för Domsjö fabriker, i ett pressmeddelande.
Räknar med försäljning på 10 000 ton
I dag producerar Domsjö drygt 200 000 ton cellulosa om året, som utöver textilier också går till produkter som cellofan, tvättsvampar och målarfärg.
Man räknar med att sälja 10 000 ton av den nya produkten under första året, och vd Lars Winter påpekar också att den kommer kunna användas inom andra segment i framtiden.
Det korvskinn som produkten används till är helt och hållet gjort på cellulosa från barrvirke, och fullt ätbart.
– Korvskinnet kan antingen vara det man lagrar korven i och sen tar bort, som till exempel på pepperoni, sen finns det korvskinnstyper som man låter sitta på ända tills kunden ska äta, säger Kristina Elg Christoffersson, chef för Forskning och utveckling hos Domsjö, till SVT Nyheter Västernorrland .